Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door bureau Aumacon. De verkoop van bestelauto’s bleef maar rond het niveau van 2011 schommelen en tot en met september was er nauwelijks verschil. Dat veranderde in het laatste kwartaal want toen daalde de afzet met 18,5 procent waardoor de totale afzet over 2012 uiteindelijk nog met bijna vier procent terugliep. Voor het jaar 2013 gaan de analisten van Aumacon ervan uit dat de markt verder zal dalen naar vijftigduizend stuks. De beide topmerken in de sector, Volkswagen en Mercedes, verloren terrein aan de naderende (meest Franse) concurrentie. Volkswagen ging met 6,7 procent in verkoopvolume achteruit en Mercedes zelfs met 9,3 procent. De nummer drie (Renault) beperkte het verlies tot 1,2 procent. Peugeot en Opel haalden plussen van respectievelijk 31,2 (!) procent en 2,1 procent.
2012 |
2011 |
% +/- |
||
1 |
Volkswagen |
15.433 |
16.537 |
-6,7% |
2 |
Mercedes-Benz |
7.567 |
8.345 |
-9,3% |
3 |
Renault |
7.210 |
7.301 |
-1,2% |
4 |
Peugeot |
6.089 |
4.642 |
31,2% |
5 |
Opel |
5.804 |
5.682 |
2,1% |
6 |
Ford |
4.591 |
5.467 |
-16,0% |
7 |
Fiat |
2.975 |
3.162 |
-5,9% |
8 |
Citroën |
2.834 |
2.796 |
1,4% |
9 |
Iveco |
1.305 |
1.559 |
-16,3% |
10 |
Nissan |
813 |
812 |
0,1% |
totale markt |
56.568 |
58.670 |
-3,6% |
|
Bron: RDC; bewerking: AUMACON |