Dat meldt onder meer Süddeutschen Zeitung naar aanleiding van cijfers die Verbandes der Automobilindustrie (VDA) heeft gepubliceerd. Volgens VDA zijn er vorig jaar in China 13,2 miljoen personenauto’s geregistreerd. Omdat tegelijkertijd de Europese autoverkoop daalde van 13,6 miljoen (2011) tot 12,5 miljoen in 2012 is de Chinese automarkt dus nu groter. Volgens autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer van het Duitse Center for Automotive Research (CAR) is het ‘slechts een kwestie van tijd’ voordat de Chinese autoverkopen ook die in Amerika zullen inhalen.
Op het moment is een derde deel van de verkochte auto’s in China ook van echt Chinees fabrikaat. De Duitse autofabrikanten hebben ‘de wind in de rug’, aldus de president van VDA, Matthias Wissmann, want ze hebben hun cumulatieve marktaandeel in China met twee procentpunten uitgebouwd tot 22 procent. Zij verkochten inmiddels al zevenhonderdduizend auto’s meer in China als in Duitsland.
Voor Volkswagen is China inmiddels al de grootste individuele markt. Wolfsburg was er snel bij en begon al in 1991 al met de productie in China. Het concern heeft er inmiddels al zes miljoen auto’s gebouwd. De Duitse merken bieden vooral premiumauto’s aan in China en zijn blij met de talloze Chinese rijken – een groep die sterk in aantal toeneemt. Daimler (Mercedes) heeft in verband met het belang van de Chinese markt een positie in de raad van bestuur voor China ingeruimd.
Voor de markt van vrachtwagens zijn de verwachtingen zeer hoog gespannen. Experts denken dat er over twintig jaar in China meer vrachtwagens zullen worden verkocht dan in Europa, Japan en de VS samen. (bronnen: VDA/ SZ)
Zie ook: Autofabrikanten willen autofinancieringen aanjagen in China