2012 liet sterke groei in export van occasions zien

De export van occasions is wederom sterk gegroeid, namelijk van 274 duizend personenauto’s in 2011 naar 325 duizend in 2012 (+18,5%). Libië neemt inmiddels de positie van grootste exportmarkt voor zijn rekening. Dat blijkt uit cijfers van VWE.

Opvallend is dat de twee grootste exportlanden van 2011 in 2012 sterk zijn teruggelopen: Polen (-60%) is daarmee gedaald van de eerste naar de tweede plaats. Export naar Wit-Rusland nam zelfs met 81 procent af, waarmee dit land van de derde naar de twaalfde plaats terugviel. Een sterke groeimarkt is Hongarije; naar dit land werden ruim zeven keer zoveel auto’s geëxporteerd als in 2011.

Top 10 landen export

Positie 2012

Positie 2011 

Land

Aandeel in export*

Groei 2012

1

2

Libië

18,6%

88%

2

1

Polen

14,2%

-60%

3

4

Duitsland

10,9%

13%

4

5

Litouwen

9,5%

2%

5

6

België

8,4%

-6%

6

7

Benin

4,6%

2%

7

11

Roemenië

3,8%

4%

8

28

Hongarije

3,5%

609%

9

17

Libanon

2,1%

16%

10

9

Tsjechië

2,1%

-50%

* Bij circa 40% van alle exporten vanuit Nederland is het land van bestemming bekend.

 

Van de automerken laten vooral Opel, BMW en Hyundai een sterke groei zien. Opel is dit jaar het meest geëxporteerde merk geworden en de Opel Astra wederom het meest geëxporteerde model. Download het Nationaal Occasion Onderzoek 2012.

 

Top 5 modellen occasionexport

Positie 2012

Positie 2011

Model

Aantal 2012

Aantal 2011

Groei 2012

1

1

Opel Astra

18.910

15.314

23%

2

2

Volkswagen Golf

14.878

13.341

12%

3

3

Volkswagen Passat

11.634

10.863

7%

4

4

Opel Vectra

6.507

6.931

-6%

5

5

Renault Scénic

6.473

6.116

6%

 

Daling in import

De import van occasions is gedaald van ruim 79 duizend personenauto’s in 2011 naar zeventigduizend in 2012 (-11,5%). Teruggang is vooral te zien bij oldtimers (-32%), maar ook bij auto’s van drie tot dertien jaar oud (-13%). De import van jonge auto’s van een tot twee jaar oud groeide daarentegen wel met 17 procent. Het populairste importmerk was ook in 2012 weer Mercedes-Benz. Maar dit merk daalde wel: van 15.370 occasions vorig jaar naar 11.332 in 2012 (-26%). Download het nationaal Occasion Onderzoek. 

2012 liet sterke groei in export van occasions zien - Automobielmanagement.nl

2012 liet sterke groei in export van occasions zien

De export van occasions is wederom sterk gegroeid, namelijk van 274 duizend personenauto’s in 2011 naar 325 duizend in 2012 (+18,5%). Libië neemt inmiddels de positie van grootste exportmarkt voor zijn rekening. Dat blijkt uit cijfers van VWE.

Opvallend is dat de twee grootste exportlanden van 2011 in 2012 sterk zijn teruggelopen: Polen (-60%) is daarmee gedaald van de eerste naar de tweede plaats. Export naar Wit-Rusland nam zelfs met 81 procent af, waarmee dit land van de derde naar de twaalfde plaats terugviel. Een sterke groeimarkt is Hongarije; naar dit land werden ruim zeven keer zoveel auto’s geëxporteerd als in 2011.

Top 10 landen export

Positie 2012

Positie 2011 

Land

Aandeel in export*

Groei 2012

1

2

Libië

18,6%

88%

2

1

Polen

14,2%

-60%

3

4

Duitsland

10,9%

13%

4

5

Litouwen

9,5%

2%

5

6

België

8,4%

-6%

6

7

Benin

4,6%

2%

7

11

Roemenië

3,8%

4%

8

28

Hongarije

3,5%

609%

9

17

Libanon

2,1%

16%

10

9

Tsjechië

2,1%

-50%

* Bij circa 40% van alle exporten vanuit Nederland is het land van bestemming bekend.

 

Van de automerken laten vooral Opel, BMW en Hyundai een sterke groei zien. Opel is dit jaar het meest geëxporteerde merk geworden en de Opel Astra wederom het meest geëxporteerde model. Download het Nationaal Occasion Onderzoek 2012.

 

Top 5 modellen occasionexport

Positie 2012

Positie 2011

Model

Aantal 2012

Aantal 2011

Groei 2012

1

1

Opel Astra

18.910

15.314

23%

2

2

Volkswagen Golf

14.878

13.341

12%

3

3

Volkswagen Passat

11.634

10.863

7%

4

4

Opel Vectra

6.507

6.931

-6%

5

5

Renault Scénic

6.473

6.116

6%

 

Daling in import

De import van occasions is gedaald van ruim 79 duizend personenauto’s in 2011 naar zeventigduizend in 2012 (-11,5%). Teruggang is vooral te zien bij oldtimers (-32%), maar ook bij auto’s van drie tot dertien jaar oud (-13%). De import van jonge auto’s van een tot twee jaar oud groeide daarentegen wel met 17 procent. Het populairste importmerk was ook in 2012 weer Mercedes-Benz. Maar dit merk daalde wel: van 15.370 occasions vorig jaar naar 11.332 in 2012 (-26%). Download het nationaal Occasion Onderzoek.