Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon. Autobedrijven verkochten in december samen 73,5 duizend occasions aan Nederlandse eindgebruikers, in december 2011 waren dat er nog ruim 84 duizend – een daling van 12,8 procent. Particulieren (C2C) verkochten in de slotmaand nog maar een kleine 53 duizend occasions aan elkaar, tegenover bijna 60 duizend in december 2011, een daling van 11,8 procent. De onderlinge professionele handel (B2B) heeft eveneens een zeer matige maand achter de rug; 52 duizend stuks tegenover 61 duizend stuks in december 2011, een afname van 15,3 procent. Opgeteld over het hele jaar staan alle drie de segmenten in de rode cijfers. De gezamenlijke autobedrijven (B2C) noteerden van januari tot en met december 1,04 miljoen occasions, tegenover bijna 1,07 miljoen stuks in 2011 – een daling van 2,2 procent. Het C2C-segment viel terug naar 731 duizend stuks in 2011 tegenover 761 duizend stuks een jaar tevoren, een verlies van 2,9 procent. De B2B-handel viel terug van ruim 888 duizend stuks (2011) naar een kleine 825 duizend stuks (2012), min 7,2 procent.

De autobedrijven slaagden er dan ook niet echt in hun occasionvoorraden tegen het eind van 2012 wat af te bouwen. Volgens cijfers van Autobiz/Aumacon stonden er midden november bijna 486 duizend unieke occasions op het internet, 2,4 procent méér dan op hetzelfde meetmoment in 2011 toen er zo’n 475 duizend stuks op internet beschikbaar waren. Zie voor meer cijfers

Zie ook: Sterke groei export van occasions in 2012