Op 3 april opende Automarkt Nederland in Beverwijk zijn poorten en zette toen een (inter-)nationale verhuiscampagne op. Er zijn ongeveer vierhonderd erkende autobedrijven meeverhuisd en er verschijnen iedere  week vijftienhonderd kopers uit heel Europa en Noord-Afrika. Advertenties in internationale autobladen hebben gezorgd voor ‘een gevarieerd koperspubliek’, zo meldt organisator ATS. Dat zou onder meer blijken uit stijgende export naar landen uit voormalig Joegoslavië.

De verkoop- en exportcijfers op Automarkt Nederland laten een stabiel beeld zien: zowel de aanvoer van voertuigen als de verkoop was over het gehele jaar genomen behoorlijk stabiel maar in aantallen leverde het hele jaar uiteindelijk wel een daling op van dertig procent ten opzichte van 2011. Ook zijn er wijzigingen in het land van bestemming:  het aantal exporten naar voormalig Joegoslavië is sterk gestegen, waardoor de republieken nieuw in de topvijf staan. Daarnaast is als gevolg van nationale wetgeving het aantal exporten naar Wit-Rusland juist gedaald en dit land heeft de topvijf verlaten.

1             (1)          Polen

2             (4)          Oekraïne

3             (7)          Joegoslavische Republieken

4             (3)          Moldavië

5             (5)          Georgië

In de bouwjaren van de meest geëxporteerde auto’s is een verschuiving te zien. Net als in 2011 bestaat de topvijf van meest geëxporteerde voertuigen uit auto’s uit 2000 tot en met 2004. Ook het percentage geëxporteerde voertuigen dat in aanmerking komt voor teruggave van rest-bpm verschilde in 2012 weinig van 2011: bijna zestien procent van de geëxporteerde voertuigen is jonger dan zes jaar. Opvallend is het aantal voertuigen dat met trailers wordt geëxporteerd. Ten opzichte van vorig jaar (32 procent)  werden er in 2012 meer verkochte auto’s met trailers naar het land van bestemming vervoerd, namelijk veertig procent. Dit komt omdat het transport door buitenlandse kopers professionaliseert, aldus ATS.

Ook 2013 zal Automarkt Nederland de marketingacties in internationale autovakbladen en promoties met de automarktgirls uitbreiden. Verder komt in 2013 het aanbod op de automarkt voor de marktdag online beschikbaar.  Samen met dienstverlener VWE biedt Automarkt Nederland een uniek buy and drive-concept waarmee kopers binnen een half uur na aankoop in het bezit zijn van de juiste exportdocumenten. Zo’n zeventig procent van alle aangevoerde auto’s wordt tijdens een marktdag verkocht, aldus organisator Automotive Trade Support ATS.

Download gratis het Nationaal Occasion Onderzoek 2012 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding