Het Japanse bedrijf verkocht in 2012 wereldwijd 9,75 miljoen auto’s en heroverde daarmee de positie van marktleider op het Amerikaanse General Motors (GM), dat op 9,29 miljoen verkochte auto’s bleef steken.

In 2008 maakte Toyota een einde aan 77 jaar leiderschap van GM. Dat duurde tot 2011, want in dat jaar had GM een beter jaar dan de Japanse concurrent, die zijn productie fors zag teruglopen door de verwoestende tsunami in het noordoosten van Japan. De maandag gepubliceerde cijfers (inclusief dochters Daihatsu en Hino) maken duidelijk dat Toyota zich inmiddels volledig heeft hersteld, aldus een bestuurder van het bedrijf. Toyota heeft vooral op de Amerikaanse markt grote successen geboekt in 2012.

Volkswagen staat op de derde positie. De Duitse automaker wist in 2012 in totaal 9,07 miljoen auto’s aan de man te brengen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding