Dit blijkt uit cijfers van RDC. Deze ontwikkeling sluit naadloos aan op de resultaten van het vierde kwartaal van 2012 toen de afzet al met 18,5 procent daalde. Voor geheel 2013 gaan de analisten van Aumacon uit van een marktdaling naar vijftigduizend bestelauto’s. Vorig jaar werden er nog 56,6 duizend nieuwe bestelauto’s verkocht, tweeduizend minder dan in 2011.

De beide topmerken in deze sector – Volkswagen en Mercedes-Benz –  verloren beide terrein; Volkswagen hield de schade beperkt tot een daling van 9,9 procent, Mercedes-Benz verloor liefst 38,4 procent aan volume. De nieuwe nummer drie – Peugeot – wist daarentegen 2,7 procent méér te verkopen dan een jaar tevoren en ook het andere PSA-merk Citroën deed goede zaken in januari: +10,3 procent. Landgenoot Renault (-44,9%) kreeg op zijn beurt een zware klap te verduren en zakte één plaatsje naar plek vier in de ranglijst. Onder de kleinere merken is vooral de wederopstandig van SsangYong opvallend, met 25 afleveringen nestelt het doodgewaande merk zich tussen Toyota en Mitsubishi. 

Meer cijfers.

merken Top 10 bestelauto’s

periode: 01 januari t/m 31 januari

   

 

   

2013

2012

% +/-

1

Volkswagen

2.402

2.667

-9,9%

2

Mercedes-Benz

829

1.346

-38,4%

3

Peugeot

805

784

+2,7%

4

Renault

636

1.155

-44,9%

5

Ford

615

690

-10,9%

6

Opel

478

587

-18,6%

7

Citroën

376

341

+10,3%

8

Fiat

220

326

-32,5%

9

Iveco

145

156

-7,1%

10

Nissan

81

97

-16,5%

 

totale markt

6.757

8.395

-19,5%

         

 

 

Bron: RDC; bewerking: AUMACON

 

 

                   

 

                                                                                         

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding