Dat blijkt uit gegevens van AutoBiz/Aumacon. Het aantal occasionadvertenties op de tien grootste internetportalen stond vorige maand op 1,227 miljoen stuks; een flinke daling ten opzichte van de maand daarvoor toen er nog 1,334 miljoen auto-advertenties op internet te vinden waren. Maar het is ook aanzienlijk minder dan in januari 2012 (1,337 miljoen ads). Na ontdubbeling (een occasion wordt immers op gemiddeld drie portalen vertoond) blijken er in januari 458 duizend verschillende occasions beschikbaar te zijn geweest, terwijl dat een jaar daarvoor nog ruim 480 duizend stuks waren, een daling van 4,6 procent. De daling is zelfs nog groter wanneer wordt vergeleken met december 2012, toen beliep het totale internetaanbod nog 484 duizend occasions. Maar, er doet zich een opvallend verschil voor tussen het C2C-segment (particulieren onderling) en het B2C-segment (autobedrijven aan particulieren). Door particulieren werden midden vorige maand 81,5 duizend verschillende occasions aangeboden, terwijl dat er een jaar daarvoor maar 69 duizend waren – een toename van 18,1 procent. Autobedrijven bouwden hun internetaanbod juist sterk af: van 411 duizend stuks in januari 2012 naar ruim 376 duizend stuks in januari 2013 – een daling van 8,4 procent. December vorig jaar hadden zij gezamenlijk nog iets meer dan 401 duizend occasions op internet staan. Meer cijfers. 

De statistieken van Autobiz/Aumacon geven ook een indicatie voor de vertoningkwaliteit van de occasions. Ontbreken er zaken als foto’s, bouwjaar of prijs, of staan auto’s tweemaal op dezelfde site? Op de meeste portalen voordoet van alle advertenties negentig procent of meer aan de gestelde criteria. Alleen de beide portalen uit de Telegraaf-stal (speurders.nl en autotekoop.nl) blijven steken op zo’n tachtig procent.