Autoverkoop Nederland: kleiner en minder CO2

De Nederlander koopt kleinere auto’s en zorgt voor steeds minder CO2-uitstoot. De enkele jaren geleden ingezette trend van downsizing blijkt duidelijk uit de analyse van de verkoopcijfers over 2012, door Bovag en RAI Vereniging.

Reden voor deze trend is voornamelijke gelegen in het feit dat in ons land het aankoopgedrag sterk wordt gestuurd door de fiscale regelgeving rondom personenauto’s. Uit de meest recente cijfers over de verkopen van personenauto’s in 2012 blijkt eens te meer dat de Nederlander zijn of haar auto koopt met de portemonnee stevig in gedachten. Als daarbij een vergelijking wordt gemaakt naar type eigenaar blijkt dat zowel de particuliere als de zakelijke rijder klein(er) rijden.

De top 3 van auto’s gekocht door particulieren wordt aangevoerd door de KIA Picanto, gevolgd door de Peugeot 107 en de Volkswagen up! Bij de zakelijke consument voert de Renault Mégane de lijst aan, gevolgd door de Volkswagen Polo en de Ford Focus, alle drie modellen die ruim vertegenwoordigd zijn in het veertien procents bijtellingstarief. "Een grammetje meer of minder kan een model maken of kraken," aldus Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging.

Positieve ontwikkeling is de gemiddelde uitstoot van het nieuwe Nederlandse wagenpark. Voor benzineauto’s is deze 125 gram en voor dieselauto’s 109 gram CO2 per kilometer. Getallen die nu al beter zijn dan de door de EU opgelegde eis van 130 gram per kilometer in 2015. Jaarlijks gaat de CO2 uitstoot met circa vijf procent omlaag. De invloed van de belastingwetgeving op de autoverkoop is vooral goed te duiden in de daling van de CO2 uitstoot van dieselauto’s in 2011, van gemiddeld 126 gr/km naar 113 g/km.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Autoverkoop Nederland: kleiner en minder CO2 - Automobielmanagement.nl

Autoverkoop Nederland: kleiner en minder CO2

De Nederlander koopt kleinere auto’s en zorgt voor steeds minder CO2-uitstoot. De enkele jaren geleden ingezette trend van downsizing blijkt duidelijk uit de analyse van de verkoopcijfers over 2012, door Bovag en RAI Vereniging.

Reden voor deze trend is voornamelijke gelegen in het feit dat in ons land het aankoopgedrag sterk wordt gestuurd door de fiscale regelgeving rondom personenauto’s. Uit de meest recente cijfers over de verkopen van personenauto’s in 2012 blijkt eens te meer dat de Nederlander zijn of haar auto koopt met de portemonnee stevig in gedachten. Als daarbij een vergelijking wordt gemaakt naar type eigenaar blijkt dat zowel de particuliere als de zakelijke rijder klein(er) rijden.

De top 3 van auto’s gekocht door particulieren wordt aangevoerd door de KIA Picanto, gevolgd door de Peugeot 107 en de Volkswagen up! Bij de zakelijke consument voert de Renault Mégane de lijst aan, gevolgd door de Volkswagen Polo en de Ford Focus, alle drie modellen die ruim vertegenwoordigd zijn in het veertien procents bijtellingstarief. "Een grammetje meer of minder kan een model maken of kraken," aldus Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging.

Positieve ontwikkeling is de gemiddelde uitstoot van het nieuwe Nederlandse wagenpark. Voor benzineauto’s is deze 125 gram en voor dieselauto’s 109 gram CO2 per kilometer. Getallen die nu al beter zijn dan de door de EU opgelegde eis van 130 gram per kilometer in 2015. Jaarlijks gaat de CO2 uitstoot met circa vijf procent omlaag. De invloed van de belastingwetgeving op de autoverkoop is vooral goed te duiden in de daling van de CO2 uitstoot van dieselauto’s in 2011, van gemiddeld 126 gr/km naar 113 g/km.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding