De verkoop van nieuwe auto’s is dit jaar extreem slecht begonnen. In februari werden slechts 32.151 nieuwe registraties genoteerd, tegenover 43.949 stuks in februari 2012, een daling van 26,8 procent. In januari daalde de verkoop al met bijna een derde ten opzichte van dezelfde maand in 2012. Opgeteld staat de teller nu op 80.108 stuks, tegenover 114.119 nieuwe auto’s in dezelfde periode van vorig jaar, een daling van 29,8 procent. Daarmee is het laagste startniveau sinds jaren bereikt. Zelfs in 2009 – toen over het hele jaar gezien het laagste verkoopniveau in veertig jaar tijd bereikt werd –  werden er in de eerste twee maanden nog steeds 92.102 nieuwe auto’s weggezet.

Marktanalysebureau Aumacon wijt deze ontwikkeling aan een combinatie van uiterst laag consumentenvertrouwen en de massale voorregistratie in de afgelopen jaren. Met name veel zakelijke autoaankopen werden vervroegd naar 2011 en 2012, toen er vooral voor de leaserijder nog erg veel fiscaal voordeel was te behalen. Aumacon komt in de loop van deze maand met een nieuwe jaarprognose. De huidige verkoopprognose voor 2013 staat nog op 445 duizend stuks.

Meer verkoopcijfers

Volkswagen verkocht in februari de meeste nieuwe auto’s (4.007 stuks, marktaandeel 12,5%), gevolgd door Ford (2.640/8,2%), Peugeot (2.626/8,2%), Kia (2.340/7,3%) en Renault (2.208/6,9%). Cumulatief na twee maanden bestaat de topvijf van 2013 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (9.860 stuks, marktaandeel 12,3%), 2. Ford (6.815/8,5%), 3. Peugeot (6.733/8,4%), 4. Kia (5.966/7,5%) en 5. Renault (5.908/7,4%).