Nieuw record voor Braziliaanse autoverkopen

In Brazilië zijn vorig jaar 3,8 miljoen nieuwe auto’s verkocht, bijna vijf procent meer dan in 2011 en een nieuw record. Tegelijk nam de binnenlandse productie van auto’s en daarmee vooral de export voor de eerste keer in tien jaar af.

Dat meldt de nationale auto-organisatie Anfavea. Brazilië is nog altijd een groeiland en dat blijkt ook uit de autocijfers. Over het hele afgelopen jaar kwam een groei van 4,6 procent uit de bus maar in december werden vijftien procent meer auto’s verkocht dan een jaar eerder. Die flinke spurt wordt vooral veroorzaakt door een ook in Europa overbekend fenomeen: veel Brazilianen willen nog even profiteren van een steunregeling voordat de regering daar een rem op zet.

De autofederatie voorspelt dat die expansie dit jaar zal doorgaan en mikt op een groei van 3,5 tot 4,5 procent. Maar met de export van in Brazilië gebouwde auto’s gaat het minder goed. In totaal gingen er 442 duizend auto’s naar het buitenland, een goede 110 duizend minder dan een jaar eerder. De Anfavea wijst, zoals iedereen in de internationale autowereld, naar Europa waar ook Braziliaanse auto’s minder aftrek vinden. Omdat hier weinig groei is te verwachten, vrezen de Brazilianen dat de auto-export dit jaar opnieuw een klap krijgt.

Die lagere uitvoer vertaalt zich direct in een terugloop van de productie. Vrijwel alle grote automerken hebben eigen fabrieken waarbij de lijst wordt aangevoerd door Fiat en Volkswagen. Daarmee is Brazilië ook de zevende autoproducent ter wereld is. Het aantal auto’s dat van de band liep, lag over heel 2012 gezien bijna twee procent lager maar dat zakte in december opeens naar veertien procent. Omdat dat bij de ook in dit land heersende economische problemen niet goed uitkomt, heeft president Dilma Rousseff een reeks maatregelen aangekondigd om de autosector op te pompen.

Nieuw record voor Braziliaanse autoverkopen - Automobielmanagement.nl

Nieuw record voor Braziliaanse autoverkopen

In Brazilië zijn vorig jaar 3,8 miljoen nieuwe auto’s verkocht, bijna vijf procent meer dan in 2011 en een nieuw record. Tegelijk nam de binnenlandse productie van auto’s en daarmee vooral de export voor de eerste keer in tien jaar af.

Dat meldt de nationale auto-organisatie Anfavea. Brazilië is nog altijd een groeiland en dat blijkt ook uit de autocijfers. Over het hele afgelopen jaar kwam een groei van 4,6 procent uit de bus maar in december werden vijftien procent meer auto’s verkocht dan een jaar eerder. Die flinke spurt wordt vooral veroorzaakt door een ook in Europa overbekend fenomeen: veel Brazilianen willen nog even profiteren van een steunregeling voordat de regering daar een rem op zet.

De autofederatie voorspelt dat die expansie dit jaar zal doorgaan en mikt op een groei van 3,5 tot 4,5 procent. Maar met de export van in Brazilië gebouwde auto’s gaat het minder goed. In totaal gingen er 442 duizend auto’s naar het buitenland, een goede 110 duizend minder dan een jaar eerder. De Anfavea wijst, zoals iedereen in de internationale autowereld, naar Europa waar ook Braziliaanse auto’s minder aftrek vinden. Omdat hier weinig groei is te verwachten, vrezen de Brazilianen dat de auto-export dit jaar opnieuw een klap krijgt.

Die lagere uitvoer vertaalt zich direct in een terugloop van de productie. Vrijwel alle grote automerken hebben eigen fabrieken waarbij de lijst wordt aangevoerd door Fiat en Volkswagen. Daarmee is Brazilië ook de zevende autoproducent ter wereld is. Het aantal auto’s dat van de band liep, lag over heel 2012 gezien bijna twee procent lager maar dat zakte in december opeens naar veertien procent. Omdat dat bij de ook in dit land heersende economische problemen niet goed uitkomt, heeft president Dilma Rousseff een reeks maatregelen aangekondigd om de autosector op te pompen.