Op Groot-Brittannië na, dat ook nu weer op een verrassende plus van bijna acht procent uitkwam, zitten nu alle grote automarkten fors in de min. In Duitsland werden in februari 10,5 procent minder auto’s afgezet, in Frankrijk ruim 12 procent terwijl Italië zelfs ruim 17 procent in de min scoort en de daling in Spanje is uitgekomen op rond de tien procent. Van de 27 landen in de Europese Unie komen er in het maandelijks overzicht van autokoepel Acea nog maar zeven in de plus uit, waaronder ook kleintjes als Estland en Letland. Een opmerkelijke stijger blijft echter ook België waar in februari weer bijna vier procent meer auto’s werden afgezet.

Wat merken betreft zitten nu ook alle grote groepen duidelijk in de min. Zo moet Opel en haar GM-zustermerken bijna 21 procent inleveren, komt de daling bij Fiat op een kleine 16 procent uit en krijgt Peugeot-Citroën een nieuwe klap met ruim 13 procent. Renault en de VW-groep weten de schade met dalingen van resp. 8,5 en 7,4 procent nog tot onder de tien procent beperkt te houden. Bij Renault blijft Dacia echter wel het paradepaardje met bijna 16 procent hogere verkopen. Een andere opvallende stijger is Jaguar dat bijna een kwart meer auto’s aan de man kon brengen dan in februari 2011.