Aumacon wijt de snelle neerwaartse ontwikkeling in de autoverkoop aan een combinatie van uiterst laag consumentenvertrouwen en de massale voorverkoop in het afgelopen jaren. Met name veel zakelijke autoaankopen werden vervroegd naar 2011 en 2012, toen er vooral voor leaserijders nog erg veel fiscaal voordeel te behalen was. Volgens directeur Clem Dickmann is de autosector daarmee in sterke mate afhankelijk geworden van de overheid, die middels haar fiscaal beleid rondom aankoop- en gebruiksbelastingen een cruciale rol heeft in zowel niveau als het seizoen patroon van de automarkt. Maar er zou meer aan de hand zijn. "Onderliggend is  er een significante maatschappelijke verandering gaande rondom de rol van de auto binnen de totale mobiliteitsbehoefte. Daarnaast verschuift de consumentenvraag steeds verder richting het gebruik in plaats van het bezit van een auto. Dit wordt nog eens versneld doordat de auto meer en meer wordt ontdaan van haar statusrol. Een auto hoeft niet altijd groot te zijn, en ook B-merken voldoen prima – in de ogen van veel consumenten." Deze rationalisatie van het autogebruik plus de aanhoudende gezinsverdunning, vergrijzing, krimp van de beroepsbevolking en verstedelijking zal, aldus Dickmann, op de langere termijn een zware wissel gaan trekken op de structurele vraag naar nieuwe auto’s.

De prognose van RAI/Bovag staat momenteel nog op 480 duizend stuks. en woordvoerder heeft laten weten dat dit aantal na het eerste kwartaal wordt aangepast. "Dat zal in ieder geval lager zijn."