Libië was vorig jaar nog een topbestemmingen maar is nu wat teruggevallen. Vorig jaar in hetzelfde eerste kwartaal betrof de uitvoer nog ruim 82 duizend stuks. De gezamenlijke exporteurs zagen hun handel dus met veertien procent afnemen. Het is voor het eerst sinds lange tijd dat de occasionexport omlaag gaat. In 2012 werd een voorlopig hoogtepunt bereikt op een jaartotaal van bijna 325 duizend occasions, wat maar liefst 18,5 procent hoger lag dan in 2011. Volkswagen-occasions waren in het eerste kwartaal – ondanks een exportdaling voor dit merk van 8,9 procent – het meest gewild in het buitenland, gevolgd door Opels (-27,0%) en Toyota’s (-10,5%). Daarentegen nam de export van een aantal gebruikte premiummerken juist toe: Mercedes-Benz +3,2 procent, Audi +14,7 procent en Volvo +2,4 procent.
|
populairste exportmodellen |
|
|
|
|
Q1-2013 |
|
1 |
Volkswagen |
Golf |
2.404 |
2 |
Opel |
Astra |
1.998 |
3 |
Opel |
Astra wagon |
1.615 |
4 |
Volkswagen |
Passat variant |
1.529 |
5 |
Opel |
Zafira |
1.355 |
6 |
Toyota |
Corolla |
1.063 |
7 |
Volkswagen |
Passat |
1.061 |
8 |
Honda |
Civic |
950 |
9 |
Mercedes-Benz |
C-klasse |
930 |
10 |
Ford |
Mondeo wagon |
891 |
Aumacon verwacht voor 2013 een jaaraantal van 275 duizend exportoccasions, ruim vijftien procent onder het 2012-niveau. Ter illustratie van de enorme ontwikkeling van deze sector: vier jaar geleden – in 2009 – ging het nog maar om 182 duizend stuks. Oorzaken voor deze enorme expansie zijn met name de bpm-teruggaveregeling (voor auto’s jonger dan oktober 2006) en de uitstekende kwaliteit en betrouwbaarheid (w.o. kilometerstandregistratie) van de Nederlandse occasions. Bovendien zijn tal van professionele, Nederlandse partijen actief om deze exporten te begeleiden. De terugval die voor 2013 verwacht wordt moet vooral worden toegeschreven aan economische omstandigheden en een groeiend tekort aan geschikte (= met veel rest-bpm) exportauto’s.