Opvallend, zo meldt dataleverancier VWE, is de sterke verschuiving in het soort importoccasions. Bestond vorig jaar bijna een vijfde van alle import uit oldtimers, afgelopen kwartaal daalde het aandeel ’25-plussers’ met zestig procent ten opzichte van Q1 in 2012. De aangescherpte vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers is een belangrijke reden. De teruggang met ruim 2.100 oldtimers wordt volgens VWE gecompenseerd door een vrijwel even grote stijging in import van jonge auto’s (tot 5 jaar oud). Vooral de categorie 2 tot 3 jaar oude auto’s groeide sterk; van 2.007 naar 3.063 auto’s (+52,6 procent).

Verder leren de statistieken dat grotere auto’s veel minder worden geïmporteerd en kleine auto’s juist veel meer. De grootste groei is te zien bij de A- en B-segmenten; import in het A-segment gaat van 1.808 in Q1 2012 naar 2.659 dit jaar (+47,1 procent), het B-segment van 2.282 naar 3.228 (+41,5 procent). Ook midi-SUV’s en midi-MPV’s worden populairder. Dalingen zijn te zien bij de grotere D-, E- en F-segmenten, maar ook bij terreinwagens en sportieve modellen.

Een overzicht van import per segment:  

Segment

Aantal 2013 Q1

Aantal 2012 Q1

Groei 2013

A: Mini

2.659

1.808

47,1%

B: Klein

3.228

2.282

41,5%

C: Klein midden

2.435

2.101

15,9%

D: Midden

2.007

2.426

-17,3%

E: Groot midden

1.623

2.196

-26,1%

F: Groot

299

446

-33,0%

G: Sportief

109

129

-15,5%

H: Sport

221

295

-25,1%

I: Super sport

200

191

4,7%

J: Luxe

10

9

11,1%

M: Midi-MPV

1.183

889

33,1%

N: MPV

166

166

0,0%

O: Open

822

1.020

-19,4%

S: Midi-SUV

682

460

48,3%

T: Terreinwagens

135

342

-60,5%

U: SUV

1.011

913

10,7%

Y: Personenbus klein

105

88

19,3%

Z: Personenbus groot

18

27

-33,3%

Onbekend*

2.104

2.571

-18,2%

Bron: VWE Trendweb