Autoverkopen EU dalen al anderhalf jaar

De autoverkopen in de EU lagen in het eerste kwartaal 9,8 procent lager dan een jaar eerder. Over de maand maart kwam de daling met 10,2 procent iets groter uit. De Europese automarkt vertoont nu anderhalf jaar achter elkaar een dalende lijn, meldt de Brusselse autokoepel Acea.

Over de eerste drie maanden van 2013 gezien vertoont ons land op Finland en Cyprus na het slechtste beeld met een daling van meer dan 30 procent. In maart verslechterde dat nog iets naar een min van 31,4 procent. De Belgen kwamen daarentegen nog met een bescheiden plus van een half procent uit de bus.

Van de grotere landen wist verder alleen Groot-Brittannië een groei te realiseren, namelijk van ruim zeven procent. De grootste automarkt in Europa, Duitsland, zit echter op een min van bijna dertien procent terwijl Frankrijk een daling van bijna vijftien procent noteerde. In de grootste crisislanden in Zuid-Europa lijkt het dal zo langzamerhand een beetje bereikt. Spanje kwam nog op een min van 11,5 procent maar in Italië bleef de daling in de maand maart beperkt tot nog geen vijf procent. Portugal kwam over het kwartaal gerekend zelfs op een plus van bijna drie procent uit.

Wat de grote merken betreft krijgt Ford in het kwartaal de zwaarste klap met een daling van 20 procent. Een deel daarvan is vermoedelijk te wijten aan leveringsproblemen door de onrust bij de Belgische fabriek in Genk. Verder kwam General Motors op een daling uit van bijna dertien procent, wat niet zo zeer te wijten is aan Opel als wel aan Chevrolet. Peugeot-Citroen blijft ook in de hoek waar de klappen vallen met een daling van ruim vijftien procent terwijl Renault vooral dankzij het aanhoudende succes van dochter Dacia de schade beperkt kan houden tot ruim acht procent. De Volkswagen Groep komt op een min van 7,5 procent uit, waarbij zowel Volkswagen, Audi als Skoda de verkopen zien terugvallen.

Autoverkopen EU dalen al anderhalf jaar - Automobielmanagement.nl

Autoverkopen EU dalen al anderhalf jaar

De autoverkopen in de EU lagen in het eerste kwartaal 9,8 procent lager dan een jaar eerder. Over de maand maart kwam de daling met 10,2 procent iets groter uit. De Europese automarkt vertoont nu anderhalf jaar achter elkaar een dalende lijn, meldt de Brusselse autokoepel Acea.

Over de eerste drie maanden van 2013 gezien vertoont ons land op Finland en Cyprus na het slechtste beeld met een daling van meer dan 30 procent. In maart verslechterde dat nog iets naar een min van 31,4 procent. De Belgen kwamen daarentegen nog met een bescheiden plus van een half procent uit de bus.

Van de grotere landen wist verder alleen Groot-Brittannië een groei te realiseren, namelijk van ruim zeven procent. De grootste automarkt in Europa, Duitsland, zit echter op een min van bijna dertien procent terwijl Frankrijk een daling van bijna vijftien procent noteerde. In de grootste crisislanden in Zuid-Europa lijkt het dal zo langzamerhand een beetje bereikt. Spanje kwam nog op een min van 11,5 procent maar in Italië bleef de daling in de maand maart beperkt tot nog geen vijf procent. Portugal kwam over het kwartaal gerekend zelfs op een plus van bijna drie procent uit.

Wat de grote merken betreft krijgt Ford in het kwartaal de zwaarste klap met een daling van 20 procent. Een deel daarvan is vermoedelijk te wijten aan leveringsproblemen door de onrust bij de Belgische fabriek in Genk. Verder kwam General Motors op een daling uit van bijna dertien procent, wat niet zo zeer te wijten is aan Opel als wel aan Chevrolet. Peugeot-Citroen blijft ook in de hoek waar de klappen vallen met een daling van ruim vijftien procent terwijl Renault vooral dankzij het aanhoudende succes van dochter Dacia de schade beperkt kan houden tot ruim acht procent. De Volkswagen Groep komt op een min van 7,5 procent uit, waarbij zowel Volkswagen, Audi als Skoda de verkopen zien terugvallen.