Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door bureau Aumacon. Particulieren onderling (C2C) verkochten in april daarentegen slechts 56.320 occasions aan elkaar, tegenover 59.184 stuks in april 2012, een daling van 4,8 procent. De onderlinge professionele handel (B2B) heeft eveneens een matige maand achter de rug; 63.647 stuks tegenover 67.102 stuks in april 2012, een afname van 5,1 procent.

Opgeteld over de verstreken maanden staan alle drie segmenten echter nog steeds in de rode cijfers. De gezamenlijke autobedrijven (B2C) noteerden van januari tot en met april 345.081 occasions, tegenover 353.454 stuks in de eerste vier maanden van 2012 – een daling van 2,4 procent. Het C2C-segment viel terug naar 184.566 stuks in tot en met april 2013 tegenover 191.339 stuks in dezelfde periode van 2012, een verlies van 3,5 procent. De B2B-handel viel terug naar 197.614 stuks tegenover 283.111 stuks vorig jaar, min 7,7 procent. Door de verminderde inruil en de extreme export van vorig jaar zit het gemiddelde autobedrijf met een aanzienlijk lagere occasionvoorraad dan een jaar geleden. Per midden maart noteerde Autobiz bij de autobedrijven 371.743 unieke occasions op internet (onderzoek onder de tien grootste portalen) tegenover 403.820 stuks precies een jaar daarvoor – een afname van 7,9 procent. Tegelijkertijd nam het particuliere aanbod (C2C) met 15,0 procent toe; de tien grootste occasionportalen vertoonden half maart 92.571 occasions, tegenover 80.479 stuks per half maart 2012.

 

Occasionverkoop

   

B2C (autobedrijven* aan eindgebruikers)

 

2013

2012

% +/-

januari

86.727

91.779

-5,5%

februari

80.387

85.050

-5,5%

maart

92.995

93.359

-0,4%

april

84.972

83.266

2,0%

totaal

345.081

353.454

-2,4%

       

Bron: VWE; bewerking: AUMACON

 

 

Meer cijfers 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding