Dit blijkt uit cijfers van RDC. Hiermee komt een einde aan een reeks van zeven maanden waarin de verkoop steeds met dubbele cijfers omlaag ging. De opleving komt als een volslagen verrassing, zeker nadat in het eerste kwartaal de afzet nog met negentien procent terugviel. De teller na vier maanden staat nu op 20.296 nieuwe bestelauto’s, tegenover 23.995 stuks in dezelfde periode van 2012, een daling van 15,4 procent. Voor geheel 2013 gaat bureau Aumacon uit van vijftigduizend bestelauto’s, 11,6 procent minder dan in 2012 – toen er nog ruim 56,5 duizend nieuwe bestelauto’s werden verkocht.

De beide topmerken in deze sector – Volkswagen en Mercedes-Benz –  verloren beide terrein; Volkswagen hield de schade beperkt tot een daling van 7,8 procent, Mercedes-Benz verloor de eerste vier maanden liefst 20,8 procent aan volume. De nieuwe nummer drie – Peugeot – loopt door een terugval van slechts 0,7 procent weer wat verder in op de beide koplopers. De nummer vier, Renault, kreeg op haar beurt een zware klap (-36,2%) te verduren. Als enige onder de gevestigde merken deed Citroën het daadwerkelijk beter in de eerste vier maanden: +10,4 procent. 

Na vier maanden bestaat de bestellers top-5 van 2013 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (6.151 stuks, marktaandeel 30,3%), 2. Mercedes-Benz (2.741/13,5%), 3. Peugeot (2.331/11,5%), 4. Renault (2.158/10,6%) en 5. Ford (1.911/9,4%).

 

Meer cijfers

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding