Dit heeft een hooggeplaatste Volvo-manager (die anoniem wenst te blijven vanwege de gevoeligheid van het lopende onderzoek) tegenover persbureau Reuters bevestigd. Hij stelde dat Volvo had ontdekt er ‘onduidelijkheid’ was met betrekking tot de rapportage van de verkopen, maar zei dat dit geen negatieve invloed heeft op de inkomsten. Volvo rapporteerde een retailverkoop van 47.140 auto’s in 2011 in China. De medewerker zei dat zevenduizend stuks daarvan waren gelogen, zodat de Chinese dealers samen in dat jaar slechts 39.871 auto’s hebben verkocht in dat jaar. Maar, in 2012 rapporteerde Volvo een daling naar 41.989 auto’s. Dat aantal was dus evenmin juist. In feite was het volume hoger, want dealers die hun bonus van het voorgaande jaar hadden geïncasseerd, hebben de zevenduizend auto’ in 2012 verkocht maar de verkopen ervan niet gemeld. Het tumult ontstond nadat Volvo zijn 151 dealers van het Chinese netwerk had gezegd te zullen optreden tegen de frauduleuze verkooppraktijken. De anonieme medewerker zegt dat de helft van de dealers bij de zaak betrokken is.

Volvo, dat in 2010 van Ford werd overgenomen door de Chinese Zhejiang Geely Holding Group (Geely) meldde vorig jaar een daling in de verkopen in China van elf procent waarmee de twijfel over de ambitieuze verkoopstrategie op de groeimarkt werd aangewakkerd. In 2011 kondigde Volvo aan zijn wereldwijde verkopen in 2020 te zullen verdubbelen van 422 duizend tot 800 duizend auto’s per jaar. Toen vorig jaar het pessimisme over het plan toenam, heeft Volvo zijn dealers onder de loep genomen en ontdekte dat een aantal van hen de verkoopcijfers had vervalst – over het algemeen door hogere leveringen te rapporteren – om zo in aanmerking te komen voor de verkoopbonussen. Volvo is nu van plan om medewerkers naar de dealers te sturen om hun voorraden te controleren.

Per-Ake Froberg, woordvoerder van Volvo, wil het woord beduvelen niet gebruiken maar spreekt over een ‘kwestie met de rapportage’. Hij zei verder dat de zaak geen effect heeft op de winstcijfers van Volvo "omdat winst en financiële resultaten gebaseerd waren op leveringen aan de dealers en niet aan de consument en dat Volvo niet van plan was om de verkoopcijfers in China aan te passen.(Henny Hemmes)
Meer over de problemen van Volvo in China in Automobiel Management 7 van 17 mei.