De autoverkoop heeft sterk te kampen met de gevolgen van de matige koopbereidheid van de Nederlanders. Ook recente CBS-cijfers illustreren dit: huishoudens gaven in april maar liefst tien procent minder uit aan duurzame goederen dan een jaar tevoren. Aumacon voorziet met name een aanhoudend lage koopbereidheid voor nieuwe auto’s en past zijn eerdere prognose (die stond op vierhonderdduizend stuks) aan.  Aumacon-directeur Clem Dickmann: "Door de sterk verbeterde kwaliteit kan de auto altijd wel een jaartje langer mee, zo denken veel consumenten – zeker als de huidige auto nog relatief jong is. Daar komt dan nog eens bij dat dit jaar de gevolgen van de massale voorverkopen van zakelijke auto’s in 2012 voelbaar worden, waardoor het effect van de fiscale stimuleringsmaatregelen van de overheid nu relatief gering is." De analisten van Aumacon voorzien voor 2013 per saldo een historisch laag jaartotaal van 375 duizend nieuwe auto’s. Dat zou het laagste aantal sinds 1969 zijn want toen werden er niet meer dan 350 duizend nieuwe auto’s verkocht.

Aumacon signaleert verder dat er tal van sluimerende effecten zichtbaar vat gaan krijgen op de marktvraag. Centraal daarbij staat de  maatschappelijke verandering in de totale mobiliteitsvraag. "Het autogebruik verandert door demografische ontwikkelingen rondom gezinsverdunning, vergrijzing, beroepsbevolkingskrimp en verstedelijking. De gemiddelde auto rijdt ieder jaar weer zo’n 150 kilometer minder dan in het voorgaande jaar. Daarnaast erodeert ook de statusrol die de auto eens speelde." Gevolg: de modelvoorkeur van de autokopers verandert, constateert Dickmann. "Behalve het lage aantal zullen we dit jaar ook gaan zien dat het A-segment de meest populaire klasse gaat worden. Let wel: eind vorige eeuw was dat nog het D-segment en later het C-segment."

 

modelsegment

voorbeeldmodel

prognose 2013

realisatie 2012

% +/-

A-segment/ kleine auto’s

Toyota Aygo

88.000

120.858

-27,2%

B-segment/ stadsauto’s

Peugeot 207

85.000

125.425

-32,2%

C-segment/ lagere middenklasse

Volkswagen Golf

84.500

104.383

-19,0%

D-segment/ hogere middenklasse

Ford Mondeo

45.000

65.838

-31,7%

E-segment/ executive

Volvo V/XC 70

10.000

12.504

-20,0%

F-segment/ lagere luxeklasse

Mercedes-Benz S-klasse

700

676

3,6%

G-segment/ lagere sportklasse

Volkswagen Eos

750

1.187

-36,8%

H-segment/ hogere sportklasse

Audi A5

1.500

1.610

-6,8%

I-segment/ hogere luxeklasse

Porsche Panamera

250

385

-35,1%

J-segment/ medium mpv

Renault Scenic

28.500

36.372

-21,6%

K-segment/ upper mpv

Ford S-Max

1.500

2.538

-40,9%

L-segment/ medium suv

Hyundai iX35

20.000

18.112

10,4%

M-segment/ upper suv

BMW X5

5.200

5.781

-10,1%

N-segment/ commercials

Citroën Berlingo

4.000

6.236

-35,9%

overige segmenten

 

100

639

-84,4%

   

375.000

502.544

-25,4%

In de afgelopen 44 jaren doken de autoverkopen slechts drie keer onder de vierhonderdduizendgrens, namelijk in 1981, in 1993 en in 2009. Zelfs in de eerste Oliecrisis (1973) haalde de autoverkoop nog het niveau van 430 duizend stuks. Overigens verwacht Aumacon dat de markt zich in het tweede halfjaar enigermate zal herstellen – optisch geholpen door de slechte cijfers in het tweede halfjaar van 2012. Vergeleken met vorig jaar wordt voor dit jaar uitgegaan van een marktdaling in het eerste halfjaar van ruim 37 procent, gevolgd door een met circa twee procent dalende markt in het tweede halfjaar.

  

brandstofsoort

prognose 2013

realisatie 2012

% +/-

benzine

254.000

323.430

-21,5%

diesel

80.500

144.484

-44,3%

hybride (ook plug-in en E-REV)

36.500

23.850

53,0%

LPG

2.750

8.765

-68,6%

EV (volledig elektrisch)

550

828

-33,6%

CNG (aardgas)

650

776

-16,2%

Biobrandstof

50

411

-87,8%

 

375.000

502.544

-25,4%

 

 

afnemersegment

prognose 2013

realisatie 2012

% +/-

particulieren

160.000

200.088

-20,0%

leasing (incl. RTL)

100.000

165.182

-39,5%

voertuigbranche (dea+imp)

60.000

76.661

-21,7%

kleinzakelijk/mkb

28.000

31.131

-10,1%

verhuurbedrijven

18.000

19.142

-6,0%

fleetowners

9.000

10.340

-13,0%

 

375.000

502.544

-25,4%

       

 

Hybrides top

Zelfs voor de veelbesproken volelektrische auto’s (EV) wordt 2013 geen succesjaar; de verkoop daarvan zal dit jaar beperkt blijven tot zo’n 550 stuks. Daarentegen zullen hybride-auto’s (waar onder de steeds populairder wordende plug-in hybrides) een topjaar gaan beleven. Dickmann: "In de tweede helft van het jaar komt de aflevering van enkele nieuwe modellen goed op gang." De jongste Aumacon-prognose gaat uit van 36,5 duizend registraties van hybride-auto’s, in 2012 waren dat er 24 duizend. Populaire plug-in’s, zoals de Volvo V60 en Mitsubishi Outlander, zijn voor dit jaar al geheel uitverkocht.

Aumacon-prognoses komen onafhankelijk en belangeloos tot stand en worden periodiek bijgesteld. AUMACON-prognoses worden steeds uitgesplitst naar afnemersgroepen, brandstofsoorten en modelsegmenten. Op de website www.aumacon.nl is hierin voor eenieder inzage te verkrijgen.