Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Amerikaanse autoproducenten. De totale verkopen liepen in juni met ruim 9 procent op tot 1,4 miljoen auto’s. In de eerste helft van 2013 werden in de VS 7,8 miljoen exemplaren verkocht. Dat is 7,7 procent meer dan in de eerste helft van 2012. De autoverkopen in de VS liggen nu op het hoogste peil sinds 2007.

General Motors bracht op zijn thuismarkt in juni 264.843 nieuwe auto’s aan de man. Daarmee namen de verkopen met 6,5 procent toe ten opzichte van dezelfde maand van 2012. De afzet van Ford klom met 13,4 procent naar 234.917 exemplaren en die van Chrysler stegen met 8,2 procent tot 156.686 eenheden.

Ook de verkopen van veel importmerken trokken verder aan. Toyota verkocht 10,2 procent meer auto’s dan een jaar eerder, Nissan wist 13 procent meer auto’s te slijten. Volkswagen trok vorige maand daarentegen 3,2 procent minder nieuwe klanten in de Verenigde Staten dan een jaar eerder. Andere importmerken die een slechte junimaand achter de rug hebben, zijn Smart (- 23,2 procent), Infiniti (- 12,7 procent), Bentley (-8,5 procent) en Volvo (-6,0 procent).

Ook Land Rover had met een terugval van 3,7 procent een povere maand, maar zustermerk Jaguar kon voor compensatie zorgen: van dit label namen de verkopen met maar liefst 58,9 procent toe. Ook Subaru (+ 41,6 procent) en BMW (+24,6 procent) zaten sterk in de lift. Dit laatste label was met 27.074 registraties het grootste premiummerk in de Verenigde Staten. Mercedes-Benz, die ook aanspraak maakt op die titel, moest in juni genoegen nemen met zilver: 26,381 verkopen. Lexus bezet de derde podiumplaats met 21.355 klanten.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding