"Het tijdperk van de ze-auto voor dagelijks gebruik is aangebroken’, vindt Carlos Ghosn, ceo van Renault (en ook voorzitter van de alliantie Renault-Nissan). "Nu de oplaadinfrastructuur steeds verder wordt ontwikkeld, verwachten we dat de vraag naar elektrisch aangedreven voertuigen alleen nog maar toeneemt. Wij blijven ons ook op de lange termijn volledig inzetten voor zero emission technologie." Een video geeft meer informatie over berijders van elektrische voertuigen van Renault-Nissan en over de mijlpaal van honderdduizend stuks.

71 duizend Leafs

Wereldwijd hebben meer dan 71 duizend mensen een Nissan Leaf aangeschaft, wat het model ‘s werelds bestverkochte ev maakt. Daarmee vertegenwoordigt de Leaf meer dan de helft van het aantal wereldwijd verkochte ev’s.  Acht van de tien Leaf-kopers reed eerst een auto van een ander merk. Het merendeel van de kopers zegt dat de Nissan Leaf hun conventioneel aangedreven auto voor dagelijks gebruik heeft vervangen. De  Leaf is met dertigduizend verkochte exemplaren het meest verkocht in de Verenigde Staten, gevolgd door Japan met 28 duizend verkochte auto’s. In Europa verkocht  Nissan twaalfduizend stuks. In de VS behoort de Leaf  zelfs tot de toptien  van bestverkochte auto’s in San Francisco, Seattle en Honolulu. Ook in Noorwegen staat de Nissan Leaf in de toptien. Met 4,6 duizend verkochte exemplaren sinds 2011 is de Leaf daar Nissans populairste model.

Renault marktleider in Europa

Sinds de introductie van de eerste elektrisch aangedreven Renault – de Kangoo ZE – aan het einde van 2011, heeft Renault zo’n dertigduizend ev’s verkocht. Renault is in Europa marktleider in de ev-markt, met een marktaandeel van 61 procent. De landen waar Renault de meeste ev’s verkoopt, zijn Frankrijk, Duitsland en Italië. Behalve de Kangoo ZE omvat het gamma van Renault ook de Fluence ZE sedan, de Twizy  en de Zoe in het b-segmentauto. De Twizy is Renaults bestverkochte ev. Renault heeft sinds de introductie begin vorig jaar al elfduizend Twizy’s verkocht. Renault is afgelopen maart begonnen met de verkoop van de Zoe en inmiddels staat de verkoopteller al op. De Alliantie Renault-Nissan zet zich volledig in voor een zero emission toekomst, waarin elektrisch aangedreven voertuigen worden opgeladen met hernieuwbare energie.