Bovag-autobedrijven (dealers èn onafhankelijken) verkochten in de periode januari tot en met juni 17,7 procent meer auto’s van twee tot vier jaar oud dan in dezelfde periode vorig jaar. Ze zetten bovendien acht procent meer terreinwagens en luxe sportauto’s af. Dat blijkt uit cijfers van Bovag en RDC/Centraal Bureau Mobiliteit Informatie (CBMI).

In de eerste helft van 2013 is de occasionverkoop door Bovag-leden vrijwel gelijk gebleven aan het niveau van een jaar eerder. De merkdealers en onafhankelijke autobedrijven verkochten 277.550 gebruikte auto’s, 0,16 procent minder dan in de eerste zes maanden van 2012. De Bovag-bedrijven namen 52,0 procent van de bedrijfsmatige occasionverkoop aan particulieren voor hun rekening, terwijl dat een jaar eerder nog 50,8 procent was. "Het lijkt erop dat de consument in deze penibele economische tijd sneller kiest voor de zekerheid van een Bovag-bedrijf en de bijbehorende garanties", stelt Bovag in zijn persbericht.

Opvallend binnen de occasionmarkt is dat de Bovag-autobedrijven 17,7 procent meer tweedehands auto’s van 2 tot 4 jaar oud hebben afgezet, in totaal 48.103. Ook blijken occasionkopers vooral   grotere auto’s te kiezen, terwijl bij de nieuwverkoop juist de kleinere modellen in zwang zijn. Het A-segment vormt bij Bovag-leden 16,1 procent van de occasionverkoop, terwijl dat aandeel bij nieuwe auto’s dit jaar 23,4 procent bedraagt. Opvallend is bovendien dat de afzet van zowel gebruikte terreinauto’s (SUV) als van luxe tweedehands sportwagens flink in de lift zit (bijna acht procent) ten opzichte van de eerste helft van 2012.