General Motors, Ford en Chrysler wisten alle drie met dubbele cijfers te plussen dankzij de aantrekkende economie, maar de Duitse autobouwer leverde juist 3,3 procent in. Met name Ford heeft grote moeite om de gestegen vraag bij te kunnen benen. Vanwege capaciteitsproblemen moest men een flink aantal potentiële orders voor de Focus en de Fusion (onze nieuwe Mondeo) laten schieten. Desondanks groeide de verkoop van Ford met 11 procent en kon zij (net als Chrysler) het beste juliresultaat sinds 2006 boeken. General Motors deed het in juli nog beter met een plus van 16 procent. Bij Toyota meldden zich zelfs 17 procent meer klanten. Met name dit resultaat is pijnlijk voor Volkswagen, want in absolute aantallen neemt daarmee de achterstand op de Japanse concurrentie toe: Toyota bracht in juli 193.394 auto’s aan de man in de Verenigde Staten en de Duitsers kwamen niet verder dan 35.779 orders. Bij de premiummerken gaat BMW nog steeds aan kop, maar dit Beierse bedrijf wist afgelopen maand op de Amerikaanse automarkt minder hard te groeien dan Audi en Mercedes-Benz.

Bron: Autointernationaal