Volgens de laatste statistieken van Jato Dynamics, is de verkoop van nieuwe auto’s in Europa in de maand juli met 4,9 procent gestegen ten opzichte van juli 2012. Dat betekent dat er in deze maand 48 duizend meer auto’s zijn verkocht. Maar over het jaar genomen loopt de markt nog ruim viojf procent achter bij vorig jaar. Opvallend is de verslechtering van de autoverkoop in Nederland met maar liefst 31,5 procent.

 JATO Dynamics Europe jan tm juli 2013.

Van de vijf grootste markten was Italië de enige die nog een daling vertoonde (-1,8%).  En Engeland was het enige land van de topvijf dat een verbetering liet zien over de periode januari tot en met juli. Daar werden 124 duizend meer verkocht in die periode dan in dezelfde periode van 2012 – een plus van ruim tien procent. Frankrijk (-9,7%), Duitsland (-6,7%) en Italië (-9,3%) blijven allemaal achter.

Spanje daarentegen liet een significante verbetering zien in de maand juli, met bijna elfduizend auto’s meer. Deze verbetering van 16,5 procent zorgt ervoor dat Spanje nu nog maar 1,3 procent achterloopt bij de periode januari-juli van 2012.  In Ierland is het effect van de eerste kentekenplaatverandering in het midden van het jaar zeer goed merkbaar met een verkoopverbetering van 163 procent ten opzichte van  juli 2012.  

Volkswagen straat bovenaan de toptien deze maand ondanks de grootste daling van de verkopen over het jaar genomen van de toptien. Tot dusver zijn de verkopen van VW in Europa bijna zeven procent lager dan vorig jaar. Maar de grootste daling is te constateren bij Citroën dat met ruim veertien procent achteruit ging. Van de toptien boekten BMW, Ford en Mercedes een toename van meer dan tien procent in de juli-verkopen, Mercedes zelfs vijftien procent. Het merk uit Stuttgart boekte zelfs over het hele jaar genomen een plus (van 3,7%). BMW scoort vooral goed met de 3-serie, waarvan veertig procent meer werd verkocht dan in juli 2012.