Volgens directeur Clem Dickmann van Aumacon zal de autosector het komende jaar de gevolgen blijven ondervinden van de matige kooplust bij het publiek. "Met name het aangekondigde koopkrachtverlies en de aanhoudende onzekerheid op de arbeidsmarkt staan grote aanschaffingen – zoals een auto – nogal ‘ns in de weg."  Toch verwacht hij een licht toenemende belangstelling voor nieuwe auto’s, op de eerste plaats gebaseerd op de verwachting dat het consumentenvertrouwen geen verdere terugloop te zien zal geven. Bovendien ziet Dickmann ook extra impulsen vanuit de vervangingsvraag,  "De jaren 2010 en 2011 waren relatief goede jaren voor de autoverkoop, dus daarvan kunnen in het komende jaar de vruchten worden geplukt." Voor de zakelijke markt zou daar nog eens bijkomen dat in 2014 nog geprofiteerd kan worden van gunstige voorwaarden rondom bijtelling en bpm. "De industrie faciliteert een toenemend aanbod aan zuinige auto’s dat aan de scherpe overheidsnormen tegemoet komt. Besparen op de auto kan ook betekenen dat de aanschaf van een nieuwe, kleinere auto al met al juist voordeliger uitpakt dan doorrijden met een te grote, onzuinige auto."    

Terugkeer van C-segment

Voor komend jaar prognosticeert Aumacon een jaaraantal van 415 duizend nieuwe auto’s. Ter vergelijk: voor 2013 wordt een eindstand van ongeveer 375 duizend stuks verwacht. Daarmee zou 2014 nog steeds royaal onder het langjarig gemiddelde uitkomen want dat ligt over de afgelopen veertig jaar gezien op gemiddeld 482 duizend nieuwe auto’s per jaar.

De verwachting is dat het zwaartepunt van de markt ook in 2014 weer verder zal opschuiven richting de kleinere auto’s. De afgelopen jaren is de belangstelling voor kleinere auto’s vooral ten koste gegaan van de hogere middenklasse (D-segment, met onder meer de Volkswagen Passat) en medium-mpv’s (J-segment, met onder meer de Renault Scénic). Binnen het marktgebied van de kleinere auto’s zullen de betreffende segmenten ( A, B en C) echter nauwelijks meer onderling in grootte gaan verschillen. Voor 2014 wordt verwacht dat het C-segment (lagere middenklasse) na jaren toch weer nipt het grootste autosegment gaat worden. Dit segment was voor het laatst in 2005 het meest populaire segment in ons land, sindsdien was vaak het B-segment het meest in trek, in 2010 zelfs afgewisseld door het A-segment. 

Een op de tien is hybride

Het komende jaar wordt andermaal geen succesjaar voor de volelektrische auto (ev). De verkoopaantallen zullen blijven steken op zo’n duizend stuks. Daarentegen zullen hybriden een nieuw topjaar gaan beleven. Dickmann: "Fabrikanten zijn veel actiever met hybride technieken dan met volelektrisch. Komend jaar zal één op de tien nieuwe auto’s hybride techniek aan boord hebben, hetzij met range-extender (e-rev), dan wel in combinatie met een stekker (plug-in of phev)."

 

AUMACON prognose autoverkopen 2014

 

 Samengesteld door AUMACON, Leiden (www.aumacon.nl)

     

 Betreft de geregistreerde verkoop van nieuwe personenauto’s op de Nederlandse markt in stuks. 

Prognose 2014, Versie: 1

       

datum: 25.09.2013

brandstofsoort

prognose 2014

prognose 2013

% +/-

 

benzine

280.500

254.000

10,4%

 

diesel

89.000

81.000

9,9%

 

hybride (ook PHEV en E-REV)

42.000

36.500

15,1%

 

LPG

1.900

2.250

-15,6%

 

EV (volledig elektrisch)

1.000

675

48,1%

 

CNG (aardgas)

575

550

4,5%

 

Biobrandstof

25

25

0,0%

   

415.000

375.000

10,7%

         
 

afnemersegment

prognose 2014

prognose 2013

% +/-

 

particulieren

172.000

154.000

11,7%

 

leasing (incl. RTL)

119.000

109.000

9,2%

 

voertuigbranche (dea+imp)

64.000

60.000

6,7%

 

kleinzakelijk/mkb

27.500

24.000

14,6%

 

verhuurbedrijven

24.000

20.000

20,0%

 

fleetowners

8.500

8.000

6,3%

   

415.000

375.000

10,7%

         

modelsegment

voorbeeldmodel

prognose 2014

prognose 2013

% +/-

A-segment/ kleine auto’s

Toyota Aygo

95.000

86.500

9,8%

B-segment/ stadsauto’s

Peugeot 207

95.500

86.000

11,0%

C-segment/ lagere middenklasse

Volkswagen Golf

96.000

85.000

12,9%

D-segment/ hogere middenklasse

Ford Mondeo

48.000

45.000

6,7%

E-segment/ executive

Volvo V/XC 70

10.500

10.000

5,0%

F-segment/ lagere luxeklasse

Mercedes-Benz S-klasse

650

600

8,3%

G-segment/ lagere sportklasse

Volkswagen Eos

850

750

13,3%

H-segment/ hogere sportklasse

Audi A5

1.400

1.300

7,7%

I-segment/ hogere luxeklasse

Porsche Panamera

300

250

20,0%

J-segment/ medium mpv

Renault Scenic

30.000

28.800

4,2%

K-segment/ upper mpv

Ford S-Max

1.500

1.500

0,0%

L-segment/ medium suv

Audi Q3

25.000

20.000

25,0%

M-segment/ upper suv

BMW X5

5.700

5.200

9,6%

N-segment/ commercials

Citroën Berlingo

4.500

4.000

12,5%

overige segmenten

 

100

100

0,0%

   

415.000

375.000

10,7%