Volgens directeur Clem Dickmann van Aumacon zal de autosector het komende jaar de gevolgen blijven ondervinden van de matige kooplust bij het publiek. "Met name het aangekondigde koopkrachtverlies en de aanhoudende onzekerheid op de arbeidsmarkt staan grote aanschaffingen – zoals een auto – nogal ‘ns in de weg." Toch verwacht hij een licht toenemende belangstelling voor nieuwe auto’s, op de eerste plaats gebaseerd op de verwachting dat het consumentenvertrouwen geen verdere terugloop te zien zal geven. Bovendien ziet Dickmann ook extra impulsen vanuit de vervangingsvraag, "De jaren 2010 en 2011 waren relatief goede jaren voor de autoverkoop, dus daarvan kunnen in het komende jaar de vruchten worden geplukt." Voor de zakelijke markt zou daar nog eens bijkomen dat in 2014 nog geprofiteerd kan worden van gunstige voorwaarden rondom bijtelling en bpm. "De industrie faciliteert een toenemend aanbod aan zuinige auto’s dat aan de scherpe overheidsnormen tegemoet komt. Besparen op de auto kan ook betekenen dat de aanschaf van een nieuwe, kleinere auto al met al juist voordeliger uitpakt dan doorrijden met een te grote, onzuinige auto."
Terugkeer van C-segment
Voor komend jaar prognosticeert Aumacon een jaaraantal van 415 duizend nieuwe auto’s. Ter vergelijk: voor 2013 wordt een eindstand van ongeveer 375 duizend stuks verwacht. Daarmee zou 2014 nog steeds royaal onder het langjarig gemiddelde uitkomen want dat ligt over de afgelopen veertig jaar gezien op gemiddeld 482 duizend nieuwe auto’s per jaar.
De verwachting is dat het zwaartepunt van de markt ook in 2014 weer verder zal opschuiven richting de kleinere auto’s. De afgelopen jaren is de belangstelling voor kleinere auto’s vooral ten koste gegaan van de hogere middenklasse (D-segment, met onder meer de Volkswagen Passat) en medium-mpv’s (J-segment, met onder meer de Renault Scénic). Binnen het marktgebied van de kleinere auto’s zullen de betreffende segmenten ( A, B en C) echter nauwelijks meer onderling in grootte gaan verschillen. Voor 2014 wordt verwacht dat het C-segment (lagere middenklasse) na jaren toch weer nipt het grootste autosegment gaat worden. Dit segment was voor het laatst in 2005 het meest populaire segment in ons land, sindsdien was vaak het B-segment het meest in trek, in 2010 zelfs afgewisseld door het A-segment.
Een op de tien is hybride
Het komende jaar wordt andermaal geen succesjaar voor de volelektrische auto (ev). De verkoopaantallen zullen blijven steken op zo’n duizend stuks. Daarentegen zullen hybriden een nieuw topjaar gaan beleven. Dickmann: "Fabrikanten zijn veel actiever met hybride technieken dan met volelektrisch. Komend jaar zal één op de tien nieuwe auto’s hybride techniek aan boord hebben, hetzij met range-extender (e-rev), dan wel in combinatie met een stekker (plug-in of phev)."
AUMACON prognose autoverkopen 2014 |
||||
Samengesteld door AUMACON, Leiden (www.aumacon.nl) |
||||
Betreft de geregistreerde verkoop van nieuwe personenauto’s op de Nederlandse markt in stuks. |
||||
Prognose 2014, Versie: 1 |
||||
datum: 25.09.2013 |
brandstofsoort |
prognose 2014 |
prognose 2013 |
% +/- |
benzine |
280.500 |
254.000 |
10,4% |
|
diesel |
89.000 |
81.000 |
9,9% |
|
hybride (ook PHEV en E-REV) |
42.000 |
36.500 |
15,1% |
|
LPG |
1.900 |
2.250 |
-15,6% |
|
EV (volledig elektrisch) |
1.000 |
675 |
48,1% |
|
CNG (aardgas) |
575 |
550 |
4,5% |
|
Biobrandstof |
25 |
25 |
0,0% |
|
415.000 |
375.000 |
10,7% |
||
afnemersegment |
prognose 2014 |
prognose 2013 |
% +/- |
|
particulieren |
172.000 |
154.000 |
11,7% |
|
leasing (incl. RTL) |
119.000 |
109.000 |
9,2% |
|
voertuigbranche (dea+imp) |
64.000 |
60.000 |
6,7% |
|
kleinzakelijk/mkb |
27.500 |
24.000 |
14,6% |
|
verhuurbedrijven |
24.000 |
20.000 |
20,0% |
|
fleetowners |
8.500 |
8.000 |
6,3% |
|
415.000 |
375.000 |
10,7% |
||
modelsegment |
voorbeeldmodel |
prognose 2014 |
prognose 2013 |
% +/- |
A-segment/ kleine auto’s |
Toyota Aygo |
95.000 |
86.500 |
9,8% |
B-segment/ stadsauto’s |
Peugeot 207 |
95.500 |
86.000 |
11,0% |
C-segment/ lagere middenklasse |
Volkswagen Golf |
96.000 |
85.000 |
12,9% |
D-segment/ hogere middenklasse |
Ford Mondeo |
48.000 |
45.000 |
6,7% |
E-segment/ executive |
Volvo V/XC 70 |
10.500 |
10.000 |
5,0% |
F-segment/ lagere luxeklasse |
Mercedes-Benz S-klasse |
650 |
600 |
8,3% |
G-segment/ lagere sportklasse |
Volkswagen Eos |
850 |
750 |
13,3% |
H-segment/ hogere sportklasse |
Audi A5 |
1.400 |
1.300 |
7,7% |
I-segment/ hogere luxeklasse |
Porsche Panamera |
300 |
250 |
20,0% |
J-segment/ medium mpv |
Renault Scenic |
30.000 |
28.800 |
4,2% |
K-segment/ upper mpv |
Ford S-Max |
1.500 |
1.500 |
0,0% |
L-segment/ medium suv |
Audi Q3 |
25.000 |
20.000 |
25,0% |
M-segment/ upper suv |
BMW X5 |
5.700 |
5.200 |
9,6% |
N-segment/ commercials |
Citroën Berlingo |
4.500 |
4.000 |
12,5% |
overige segmenten |
|
100 |
100 |
0,0% |
415.000 |
375.000 |
10,7% |