De import van gebruikte auto’s klom in het derde kwartaal zelfs met 39,0 procent naar een kwartaalaantal van 23,5 duizend stuks. In Q3 van 2012 werden nog maar zeventien duizend occasions tot ons land toegelaten, aldus cijfers van VWE in Heerhugowaard.

Zie ook ‘Export uit Nederland blijft dalen’ . Deze twee effecten hebben een positief effect op de omvang van het Nederlandse (gebruikte) wagenpark.

In het eerste kwartaal werd nog maar een bescheiden importplusje van 3,6 procent genoteerd, gevolgd door een groei van ruim 22 procent in Q2. Ook voor het laatste kwartaal wordt wederom een fikse toename verwacht, waardoor dit jaar in totaal zo’n 88 duizend occasions aan het Nederlandse wagenpark zullen worden toegevoegd. Toch is de import nog lang niet op het niveau van enkele jaren geleden. Zo werden in 2011 nog ruim negentig duizend occasions geïmporteerd en ging het in topjaar 2010 zelfs om dik 98 duizend stuks.

Nederlandse occasionimporteurs hebben in toenemende mate belangstelling voor de ‘gewone’ merken. Was vorig jaar met name Mercedes-Benz nog favoriet als importmerk, dit jaar is Volkswagen de meest voorkomende occasion aan de grens. Daarnaast doen alle grote volumemerken het stukken beter dan voorheen. De import van gebruikte Renaults, Seats , Hyundai’s en Kia’s is zelfs meer dan verdubbeld. De premiummerken zijn daarentegen aanzienlijk minder gewild dan in voorgaande jaren. Naast Mercedes-Benz voelen ook BMW, Volvo, Mini en Porsche duidelijk dat de wind nu uit een andere hoek waait.

Populairste importmodellen in het derde kwartaal waren – na de Volkswagen Polo en Golf – vooral kleine auto’s zoals de Opel Corsa, Citroën C1 en Toyota Aygo.

 

populairste importmodellen

 

 

 

 

Q3-2013

1

Volkswagen

Polo

936

2

Volkswagen

Golf

749

3

Opel

Corsa

551

4

Citroen

C1

483

5

Toyota

Aygo

433

6

Peugeot

107

413

7

Toyota

Yaris

371

8

Fiat

500

352

9

BMW

3-serie touring

311

10

Ford

Fiesta

299

 

Bron: VWE; bewerking: AUMACON