Dit resultaat wordt sterk beïnvloed door de op gang gekomen afleveringen van de vele zakelijke auto’s waarvoor per 1 januari aanstaande een ander bijtelling- en/of BPM-tarief geldt. Veel van deze (vaak al lang geleden bestelde) auto’s arriveren dezer weken bij de dealers. Vooral voor de huidige 14-procentauto’s als de Renault Mégane, Volkswagen Golf en Volvo V40 is het haast geboden, aangezien er slechts minimale kansen zijn dat deze auto’s ook volgende jaar in 14-procentversie te verkrijgen zullen zijn. Voor de huidige nulprocentauto’s – zoals de Volvo V60 en Mitsubishi Outlander hybride plug-ins – is de druk zo mogelijk nóg groter. Zeker is namelijk dat hybride plug-ins vanaf 1 januari op z’n best nog met zeven procent bijtelling geleverd kunnen worden. Het bijtellingtarief voor de volelektrische auto’s (zoals De Tesla S en BMW i3) gaat in 2014 naar vier procent (was ook nul procent).

Opgeteld over tien maanden zijn er dit jaar in ons land in totaal 338.007 nieuwe personenauto’s verkocht, tegenover 454.996 stuks in dezelfde periode van vorig jaar, een daling van 25,5 procent. Aumacon voorziet een eindstand voor 2013 van 375 duizend tot 385 duizend nieuwe auto’s, wat neerkomt op een marktdaling van circa 25 procent vergeleken met 2012. Meer verkoopcijfers.

Volkswagen leverde in oktober de meeste nieuwe auto’s af (4.279 stuks, marktaandeel 11,6%), gevolgd door 2. Renault (3.024/10,7%), 3. Toyota (3.161/8,6%), 4. Volvo (3.100/8,4%) en 5. Peugeot (2.660/7,2%).

In oktober waren de meest afgeleverde modellen: 1. Volkswagen Golf (1.575 stuks), 2. Volvo V40 (1.374 stuks), 3. Volvo V60 (1.359 stuks), 4. Renault Clio (1.257 stuks) en 5. Renault Mégane (1.242 stuks). 

Na tien maanden bestaat de top-5 van 2013 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (41.366 stuks, marktaandeel 12,2%), 2. Renault (29.969/8,9%), 3. Ford (27.019/8,0%), 4. Peugeot (25.929/7,7%) en 5. Toyota (22.247/6,6%).