General Motors (GM) meldde in oktober 16 procent meer auto’s te hebben verkocht. Ford zag zijn verkopen met 14 procent stijgen, terwijl bij Chrysler 11 procent meer auto’s de showroom verlieten. De verkopen stegen vooral sinds op 17 oktober duidelijk werd dat de partijen in Washington overeenstemming hadden bereikt over de heropening van de overheid. Bij GM werd de kar vooral getrokken door dochtermerk Buick, waarvan de verkoop met een derde toenam. Ford verkocht vooral meer exemplaren van de Fusion (onze nieuwe Mondeo) en de verkoopstijging bij Chrysler was onder meer te danken aan de Durango, een cross-over.

Volkswagen zag de afzet in de VS in oktober echter met 18 procent teruglopen. Dat komt vooral omdat de Amerikanen uitgekeken zijn op de lokale editie van de Passat, en omdat een 7-persoons SUV in het gamma ontbreekt. Gelukkig kon dochter Audi (+11 procent) de schade beperken. De Amerikaanse verkoop van Nissan ging met 14 procent omhoog en bij Toyota was sprake van een verkoopgroei met bijna 9 procent.

Bron: Autointernationaal