Wereldwijde afzet auto’s +3,5 procent tot 71 mln

Ondanks de crisis in Europa zullen dit jaar meer auto’s verkocht worden dan ooit tevoren. De polarisering tussen de merken die het heel goed doen en de merken die het slecht doen neemt verder toe.

De zestien wereldwijd opererende concerns zullen dit jaar 71 miljoen nieuwe auto’s afzetten, drieënhalf procent meer dan vorig jaar. Dat meldt het Duitse Center of Automotive Management (CAM) in Automobil Produktion. Onderzoek van de resultaten over de eerste drie kwartalen geeft aan dat de topdrie nog nooit zo dicht bij elkaar heeft gestaan. Met het laatste kwartaal voor zich, ligt Toyota nog maar een duimbreedte voor GM en het Volkswagen-concern.

De prognose is dat Toyota de wedstrijd net zal winnen met 9,75 miljoen eenheden tegen 9,70 stuks bij GM. Volkswagen volgt op de voet met 9,60 miljoen stuks – dat komt vooral door de slechte marktsituatie in europa.  Volgend jaar zouden alle drie concern de grens van tien miljoen eenheden kunnen overschrijden. Volkswagen zou dat zijn doelstelling voor 2018 vier jaar eerder hebben bereikt. Op duidelijke afstand van de topdrie volgt het Koreaanse concern Hyundai-Kia, maar die kan de enorme groei van de laatste jaren niet in hetzelfde tempo voortzetten. Maar in vergelijking met vorig jaar zal het Koreaanse concern nog ruim zeven procent meer verkopen.
Aan de verliezerskant treffen we opnieuw Peugeot Citroën met een afzetverlies van acht procent. Nissan, de alliantiepartner van Renault, verliest naar verwachting 2,3 procent en renault zelf 0,3 procent. Fiat-Chrysler zal de afzetverliezen in Europa kunnen compenseren met de resultaten van Chrysler in Amerika.   

Tegen de achtergrond van de groei die wordt aangejaagd door china en de VS, vergroot zich de polarisatie tussen de succesvolle en niet-succesvolle fabrikanten. Maar zeven autoconcerns realiseren 75 procent van de groei van de afzet.  Tot die zeven behoren de Duitse conderns Volkswagen, BMW en Daimler. "Een wereldwijde aanwezigheid, een breed productgamma en technologie van hoog niveau zijn essentiële succesfactoren voor autofabrikanten", concludeert studieleider Stefan Bratzel van CAM.

Voor 2014 gaat het onderzoek uit van een verdere groei van drie procent tot 73 miljoen eenheden wereldwijd. (bron: Automobil Produktion)

  

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Wereldwijde afzet auto’s +3,5 procent tot 71 mln - Automobielmanagement.nl

Wereldwijde afzet auto’s +3,5 procent tot 71 mln

Ondanks de crisis in Europa zullen dit jaar meer auto’s verkocht worden dan ooit tevoren. De polarisering tussen de merken die het heel goed doen en de merken die het slecht doen neemt verder toe.

De zestien wereldwijd opererende concerns zullen dit jaar 71 miljoen nieuwe auto’s afzetten, drieënhalf procent meer dan vorig jaar. Dat meldt het Duitse Center of Automotive Management (CAM) in Automobil Produktion. Onderzoek van de resultaten over de eerste drie kwartalen geeft aan dat de topdrie nog nooit zo dicht bij elkaar heeft gestaan. Met het laatste kwartaal voor zich, ligt Toyota nog maar een duimbreedte voor GM en het Volkswagen-concern.

De prognose is dat Toyota de wedstrijd net zal winnen met 9,75 miljoen eenheden tegen 9,70 stuks bij GM. Volkswagen volgt op de voet met 9,60 miljoen stuks – dat komt vooral door de slechte marktsituatie in europa.  Volgend jaar zouden alle drie concern de grens van tien miljoen eenheden kunnen overschrijden. Volkswagen zou dat zijn doelstelling voor 2018 vier jaar eerder hebben bereikt. Op duidelijke afstand van de topdrie volgt het Koreaanse concern Hyundai-Kia, maar die kan de enorme groei van de laatste jaren niet in hetzelfde tempo voortzetten. Maar in vergelijking met vorig jaar zal het Koreaanse concern nog ruim zeven procent meer verkopen.
Aan de verliezerskant treffen we opnieuw Peugeot Citroën met een afzetverlies van acht procent. Nissan, de alliantiepartner van Renault, verliest naar verwachting 2,3 procent en renault zelf 0,3 procent. Fiat-Chrysler zal de afzetverliezen in Europa kunnen compenseren met de resultaten van Chrysler in Amerika.   

Tegen de achtergrond van de groei die wordt aangejaagd door china en de VS, vergroot zich de polarisatie tussen de succesvolle en niet-succesvolle fabrikanten. Maar zeven autoconcerns realiseren 75 procent van de groei van de afzet.  Tot die zeven behoren de Duitse conderns Volkswagen, BMW en Daimler. "Een wereldwijde aanwezigheid, een breed productgamma en technologie van hoog niveau zijn essentiële succesfactoren voor autofabrikanten", concludeert studieleider Stefan Bratzel van CAM.

Voor 2014 gaat het onderzoek uit van een verdere groei van drie procent tot 73 miljoen eenheden wereldwijd. (bron: Automobil Produktion)

  

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding