Mercedes-Benz gaat voor de top

De Duitse premiummerken geven elkaar geen duimbreed toe. In het derde kwartaal bedroeg het afzetverschil tussen de grootste (BMW) en de kleinste (Mercedes-Benz) slechts 10.000 auto’s.

Op jaarbasis (januari t/m september) heeft het Beierse merk een voorsprong van 70.000 verkopen. Audi zit daar tussenin met 41.000 meer klanten dan Mercedes-Benz. Dit betekent dat de strijd om de toppositie in het premiumsegment feller aan het worden is.

Aan een winnaarsmentaliteit ontbreekt het bij geen van de drie. BMW heeft niet alleen vanwege zijn verkoopvoorsprong de beste papieren om zich (ook) in 2013 ’s werelds grootste premiummerk te mogen noemen. München is op haar thuismarkt ook marktleider in het segment van de 1 t/m 7 serie en de X1. Wat kan er mis gaan?

Nou, om te beginnen zit Mercedes-Benz niet bepaald stil. Sinds de facelift is de E-klasse eindelijk goed in vorm. Tegelijkertijd herdefinieert de S-klasse de normen waaraan een toplimousine moet voldoen. Aan de onderkant van het gamma is Mercedes-Benz ook met een opmars bezig. De compacte modellen verkopen 68 procent beter dan vorig jaar. Weliswaar was toen de CLA nog niet leverbaar, maar toch: het gaat om het eindresultaat. En dan zien we dat de jongste A-klasse voor de helft klanten trekt die voorheen een model van de concurrentie reed. In 2014 schakelt Mercedes-Benz nog een tandje bij met de GLA. Deze compacte cross-over heeft alles in zich om de Q3 en de X1 in één klap oubollig te maken.

Audi brengt in de vorm van de A3 Sedan een extra model in stelling. In Europa zal deze 4-deurs variant niet voor een revolutie zorgen, maar in Noord Amerika en China is het afzetpotentieel wel groot. Audi heeft bovendien ambitieuze plannen met de Q5. Deze SUV zal na de generatiewisseling in 2016 in Mexico gebouwd gaan worden. Dat betekent kostentechnisch een veel betere uitgangspositie om op de Amerikaanse markt terrein te winnen. Audi heeft nu nog in de VS een verkoopachterstand van afgerond 100.000 auto’s (na 9 maanden). Dit betekent dat als de Volkswagen dochter dit verschil met de helft weet te verkleiner, BMW marktleider af is. Meer is niet nodig.

In China, de belangrijkste automarkt van de wereld, gaat Audi reeds aan kop. Ingolstadt heeft daar een voorsprong van ruim 70.000 verkopen op München, dat op zijn beurt in de eerste 9 maanden van dit jaar 130.000 auto’s meer aan de man wist te brengen dan Stuttgart. Gaat China steeds meer lijken op Westerse automarkten, dan heeft Mercedes-Benz dus het grootste inhaalpotentieel. Maar je zou ook kunnen zeggen dat Audi vanwege haar lokale marktleiderschap de beste uitgangspositie heeft om van verdere groei van de verkopen in het grote Aziatische land te profiteren.

Wat voor voorspelling kan er met deze wetenschap worden gemaakt? Dat BMW op zijn tellen moet passen, is een open deur. Maar op de korte termijn zal Audi niet echt een bedreiging vormen. Dat zal pas het geval zijn als de concurrentiepositie in de VS duidelijk verbeterd is (2016). Maar waar deze twee topkandidaten vechten om het been, daar gaat Mercedes-Benz er mee heen. Dat merk heeft namelijk met afstand het aantrekkelijkste aanbod in de compacte klasse. In het derde kwartaal bedroeg de achterstand zoals gezegd slechts 10.000 verkopen. Een peulenschil als de productiecapaciteit van de A-klasse en CLA opgevoerd wordt en als de GLA volop leverbaar wordt.

Bron: Autointernationaal 

 

 

Mercedes-Benz gaat voor de top - Automobielmanagement.nl

Mercedes-Benz gaat voor de top

De Duitse premiummerken geven elkaar geen duimbreed toe. In het derde kwartaal bedroeg het afzetverschil tussen de grootste (BMW) en de kleinste (Mercedes-Benz) slechts 10.000 auto’s.

Op jaarbasis (januari t/m september) heeft het Beierse merk een voorsprong van 70.000 verkopen. Audi zit daar tussenin met 41.000 meer klanten dan Mercedes-Benz. Dit betekent dat de strijd om de toppositie in het premiumsegment feller aan het worden is.

Aan een winnaarsmentaliteit ontbreekt het bij geen van de drie. BMW heeft niet alleen vanwege zijn verkoopvoorsprong de beste papieren om zich (ook) in 2013 ’s werelds grootste premiummerk te mogen noemen. München is op haar thuismarkt ook marktleider in het segment van de 1 t/m 7 serie en de X1. Wat kan er mis gaan?

Nou, om te beginnen zit Mercedes-Benz niet bepaald stil. Sinds de facelift is de E-klasse eindelijk goed in vorm. Tegelijkertijd herdefinieert de S-klasse de normen waaraan een toplimousine moet voldoen. Aan de onderkant van het gamma is Mercedes-Benz ook met een opmars bezig. De compacte modellen verkopen 68 procent beter dan vorig jaar. Weliswaar was toen de CLA nog niet leverbaar, maar toch: het gaat om het eindresultaat. En dan zien we dat de jongste A-klasse voor de helft klanten trekt die voorheen een model van de concurrentie reed. In 2014 schakelt Mercedes-Benz nog een tandje bij met de GLA. Deze compacte cross-over heeft alles in zich om de Q3 en de X1 in één klap oubollig te maken.

Audi brengt in de vorm van de A3 Sedan een extra model in stelling. In Europa zal deze 4-deurs variant niet voor een revolutie zorgen, maar in Noord Amerika en China is het afzetpotentieel wel groot. Audi heeft bovendien ambitieuze plannen met de Q5. Deze SUV zal na de generatiewisseling in 2016 in Mexico gebouwd gaan worden. Dat betekent kostentechnisch een veel betere uitgangspositie om op de Amerikaanse markt terrein te winnen. Audi heeft nu nog in de VS een verkoopachterstand van afgerond 100.000 auto’s (na 9 maanden). Dit betekent dat als de Volkswagen dochter dit verschil met de helft weet te verkleiner, BMW marktleider af is. Meer is niet nodig.

In China, de belangrijkste automarkt van de wereld, gaat Audi reeds aan kop. Ingolstadt heeft daar een voorsprong van ruim 70.000 verkopen op München, dat op zijn beurt in de eerste 9 maanden van dit jaar 130.000 auto’s meer aan de man wist te brengen dan Stuttgart. Gaat China steeds meer lijken op Westerse automarkten, dan heeft Mercedes-Benz dus het grootste inhaalpotentieel. Maar je zou ook kunnen zeggen dat Audi vanwege haar lokale marktleiderschap de beste uitgangspositie heeft om van verdere groei van de verkopen in het grote Aziatische land te profiteren.

Wat voor voorspelling kan er met deze wetenschap worden gemaakt? Dat BMW op zijn tellen moet passen, is een open deur. Maar op de korte termijn zal Audi niet echt een bedreiging vormen. Dat zal pas het geval zijn als de concurrentiepositie in de VS duidelijk verbeterd is (2016). Maar waar deze twee topkandidaten vechten om het been, daar gaat Mercedes-Benz er mee heen. Dat merk heeft namelijk met afstand het aantrekkelijkste aanbod in de compacte klasse. In het derde kwartaal bedroeg de achterstand zoals gezegd slechts 10.000 verkopen. Een peulenschil als de productiecapaciteit van de A-klasse en CLA opgevoerd wordt en als de GLA volop leverbaar wordt.

Bron: Autointernationaal