Dat blijkt uit een rapportage van de TÜV. Het schort met name aan de reminrichting (verroeste leidingen), verlichting, wielophanging, banden en het uitlaatsysteem. Ter relativering merkt de keuringsinstantie op dat in Duitsland sinds de zomer van 2012 de keuring strenger is en meer aspecten van het voertuig bestrijkt. Bovendien vergrijst ook bij onze oosterburen het wagenpark, wat de kans op gebreken vergroot. Was de gemiddelde leeftijd in 2003 nog 7,4 jaar, tegenwoordig is dat al 8,7 jaar.

Zeven procent van de drie jaar oude personenauto’s heeft manco’s aan de verlichting; bij auto’s van elf jaar oud is bijna 25 procent. De experts treffen vaak koplampen aan die te ver schijnen, defecte mistlampen en kapotte achterlichten. Ondanks de geconstateerde mankementen is de Technische Überwachungsvereine best tevreden, want driekwart van de auto’s slaagde wél meteen. Een woordvoerder stelt daarom dat "we in Europa duidelijk aan kop gaan" waar het de keuring betreft.  

Het percentage probleemauto’s is beduidend hoger dan de twintig procent in 2012. Tegelijk is ook sprake vaneen stijging bij de probleemloze voertuigen: van 55,1 procent vorig jaar naar 60,7 procent nu. Auto’s met slechts geringe tekortkomingen zijn er minder in Duitsland: 14,3 procent (2012: 24,9). De afname van deze ‘middencategorie’ is volgens TÜV een gevolg van de verschuiving naar alles-of-niets bij de beoordelingen.

Duitse en Japanse automerken scoren gemiddeld het best in de jongste TÜV-statistiek. Bij de voertuigen van twee of drie jaar oud zitten zes ‘Duitsers’ en vier ‘Japanners’. Op modelniveau excelleert hier de Opel Mireva, gevolgd door de Mazda 2 en Toyota IQ. Wie de uitkomsten van alle leeftijdsklassen combineert, komt uitsluitend voertuigen tegen uit deze landen, vrijwel exact verdeeld. In de diverse top-tien-categorieën is Toyota met de meeste modellen vertegenwoordigd, gevolgd door Mazda (zeven) en Volkswagen/Porsche (ieder zes).

Bij de dragers van de rode lantaarn ontbreken de Japanse en Duitse merken. Koplopers zijn hier Fiat (als allerslechtste), Renault en Alfa Romeo.