In de maand december lagen de Belgische verkopen van personenauto’s met 25.081 stuks zelfs 12,4 procent hoger dan een jaar eerder. De goede resultaten komen voor een groot deel voor rekening van de zakelijk gereden auto’s. Febiac denkt ook dat een snellere vervanging van deze auto’s dit jaar voor een lichte groei van de automarkt zou kunnen zorgen.

De andere segmenten van de automarkt in België vertonen, met uitzondering van bussen, alle een daling. Die bleef voor bestelwagens beperkt tot iets meer dan twee procent maar liep voor vrachtauto’s op van acht tot twintig procent. Ook de verkoop van motorfietsen verliep moeilijker met een daling van ruim twaalf procent.

In Frankrijk zijn afgelopen jaar 1,79 miljoen nieuwe auto’s verkocht, dat is het laagste aantal in vijftien jaar. De Franse markt vertoonde daarmee uiteindelijk een daling van iets minder dan zes procent vergeleken bij 2012. Wat thuismerken betreft, die nog altijd 53 procent van de markt in handen hebben, kon Renault dankzij het succes van de Dacia een bescheiden plus van 0,8 procent neerzetten. Peugeot-Citroen kwam echter op bijna acht procent lagere verkopen uit. Verder verloren ook de VW-groep en General Motors (Opel) in Frankrijk flink terrein terwijl Toyota en Fiat ondanks de slechte marktsituatie nog een plus konden realiseren.