Occasionsexport in 2013 gedaald met 14,1 %

De export van gebruikte personenauto’s uit Nederland is over het jaar 2013 met ruim veertien procent gedaald, namelijk van 324.842 stuks naar 279.036. Daarmee bereikte deze export nog wel het op één na hoogste niveau ooit. De export van lichte bedrijfsauto’s daalde ook fors, van 64.250 naar 57.381 occasions (-10,7%). Export van vrachtwagens, tweewielers en alle andere voertuigen steeg.

Dat meldt VWE in Heerhugowaard op basis van zijn Trendweb database.  Het aantal exporten daalde bij personenauto’s van vrijwel alle leeftijden tussen de 3 en 22 jaar. Een categorie waarvan export daarentegen juist sterk groeide, is die van de oldtimers. Export van deze oude personenauto’s (25 jaar en ouder) steeg van 6.182 naar 14.115 auto’s, een groei van maar liefst 128 procent. Deze exporthausse komt vooral door aanpassingen in de fiscale regelingen voor oldtimers in Nederland.

Bij export van personenauto’s was Opel vorig jaar het populairste merk. Maar, in 2013 daalde de export van Opels met 24,4 procent waardoor Opel naar de tweede plaats zakte. Volkswagen is hiermee het grootste exportmerk geworden, ondanks een daling in export van 13,4 procent. Toyota behoudt een sterke derde positie. Grootste stijger is Mercedes-Benz, vooral dankzij de oldtimers gingen er 19,5 procent meer Mercedessen het land uit waardoor dit merk naar de vierde positie stijgt. Groei is verder te zien bij Audi en een opvallende plus van 53,5 procent bij Porsche.

De Opel Astra blijft de populairste exportauto, export ervan daalde echter met 26,8 procent. Ook van de populairste andere exportmodellen daalden de volumes. Uitvoer van de oude Mercedes-modellen 200 en 300 en  190-serie is bijna verdrievoudigd. Anderzijds zijn ook milieuvriendelijke auto’s in trek voor export. De  uitvoer van de Toyota Prius steeg met 27 procent en er werden vorig jaar ook al ruim tweehonderd elektrische Nissans Leaf uitgevoerd.

 

Top 5 modellen personenauto’s

Positie 2013

Positie 2012

Model

Aantal 2013

Aantal 2012

Groei 2013

1

1

Opel Astra

13.849

18.910

-26,8%

2

2

Volkswagen Golf

12.775

14.878

-14,1%

3

3

Volkswagen Passat

9.833

11.634

-15,5%

4

12

Audi A4

5.420

5.537

-2,1%

5

7

BMW 3-serie

5.345

6.260

-14,6%

 

Polen weer grootste exportmarkt

In 2012 was Libië de grootste exportmarkt, in 2013 halveerde de export naar dit land. Hierdoor was Polen vorig jaar weer de belangrijkste bestemming voor personenauto’s, net als in eerdere jaren. Ook de export naar Duitsland nam af. Groeimarkten in 2013 waren Nigeria, Bosnië-Hercegovina en Moldavië. Bijzondere bestemming is Nauru, een klein eilandje aan de andere kant van de wereld, waarnaartoe vorig jaar vanuit Nederland voor 1 op elke 100 inwoners een auto is verkocht.

 

Top 10 landen export personenauto’s

Positie 2013

Positie 2012 

Land

Aandeel 2013*

Aandeel 2012*

1

2

Polen

18,2%

18,6%

2

1

Libië

12,8%

20,5%

3

4

Litouwen

7,9%

6,8%

4

5

België

7,7%

6,5%

5

3

Duitsland

6,8%

7,1%

6

6

Roemenië

3,9%

3,6%

7

7

Georgië

3,2%

3,5%

8

8

Benin

3,1%

3,2%

9

14

Nigeria

2,8%

1,5%

10

9

Frankrijk

2,6%

2,6%

* Bij circa 40% van alle exporten vanuit Nederland is het land van bestemming bekend.

 

Transporter poulairste bij bestelauto’s

Bij lichte bedrijfsauto’s blijft Volkswagen het grootste exportmerk, maar zag het volume wel met 15,3 procent  teruglopen. Ook Hyundai en Peugeot daalden sterk, beide met 22,5 procent. Groei is er vooral voor Toyota. De rangorde van de grootste zeven merken bleef onveranderd.

De VW Transporter is nog steeds de meest geëxporteerde bedrijfsauto maar het is meteen ook de auto waarvan het volume het meeste daalde. De Mercedes Vito en het trio Peugeot Expert/Citroen Jumpy/Fiat Scudo waren ook minder in trek voor export. Groei is er vooral te zien bij grotere modellen:  de VW Crafter, Renault Master en Mercedes Sprinter.

 

Top 5 modellen lichte bedrijfsauto’s

Positie 2013

Positie 2012

Model

Aantal 2013

Aantal 2012

Groei 2013

1

1

Volkswagen Transporter

6.097

7.397

-17,6%

2

2

Volkswagen Caddy

4.227

4.958

-14,7%

3

3

Ford Transit

3.930

4.291

-8,4%

4

5

Mercedes-Benz Sprinter

3.866

3.732

3,6%

5

4

Mercedes-Benz Vito

3.412

4.275

-20,2%

 

Oekraïne blijft veruit de grootste exportmarkt voor lichte bedrijfsauto’s, ondanks een sterke daling in de export in 2013. Ook export naar Moldavië liep behoorlijk terug. Groei was er in export naar Roemenië, België, Duitsland en Nigeria.
Download het Nationaal Occasion Onderzoek 2013 van VWE en AM  

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Die 200 electrische Nissan leaves die voor export gingen zijn die hier met Mia vamil subsidie op de weg gekomen?

Geplaatst door: applaus op
Occasionsexport in 2013 gedaald met 14,1 % - Automobielmanagement.nl

Occasionsexport in 2013 gedaald met 14,1 %

De export van gebruikte personenauto’s uit Nederland is over het jaar 2013 met ruim veertien procent gedaald, namelijk van 324.842 stuks naar 279.036. Daarmee bereikte deze export nog wel het op één na hoogste niveau ooit. De export van lichte bedrijfsauto’s daalde ook fors, van 64.250 naar 57.381 occasions (-10,7%). Export van vrachtwagens, tweewielers en alle andere voertuigen steeg.

Dat meldt VWE in Heerhugowaard op basis van zijn Trendweb database.  Het aantal exporten daalde bij personenauto’s van vrijwel alle leeftijden tussen de 3 en 22 jaar. Een categorie waarvan export daarentegen juist sterk groeide, is die van de oldtimers. Export van deze oude personenauto’s (25 jaar en ouder) steeg van 6.182 naar 14.115 auto’s, een groei van maar liefst 128 procent. Deze exporthausse komt vooral door aanpassingen in de fiscale regelingen voor oldtimers in Nederland.

Bij export van personenauto’s was Opel vorig jaar het populairste merk. Maar, in 2013 daalde de export van Opels met 24,4 procent waardoor Opel naar de tweede plaats zakte. Volkswagen is hiermee het grootste exportmerk geworden, ondanks een daling in export van 13,4 procent. Toyota behoudt een sterke derde positie. Grootste stijger is Mercedes-Benz, vooral dankzij de oldtimers gingen er 19,5 procent meer Mercedessen het land uit waardoor dit merk naar de vierde positie stijgt. Groei is verder te zien bij Audi en een opvallende plus van 53,5 procent bij Porsche.

De Opel Astra blijft de populairste exportauto, export ervan daalde echter met 26,8 procent. Ook van de populairste andere exportmodellen daalden de volumes. Uitvoer van de oude Mercedes-modellen 200 en 300 en  190-serie is bijna verdrievoudigd. Anderzijds zijn ook milieuvriendelijke auto’s in trek voor export. De  uitvoer van de Toyota Prius steeg met 27 procent en er werden vorig jaar ook al ruim tweehonderd elektrische Nissans Leaf uitgevoerd.

 

Top 5 modellen personenauto’s

Positie 2013

Positie 2012

Model

Aantal 2013

Aantal 2012

Groei 2013

1

1

Opel Astra

13.849

18.910

-26,8%

2

2

Volkswagen Golf

12.775

14.878

-14,1%

3

3

Volkswagen Passat

9.833

11.634

-15,5%

4

12

Audi A4

5.420

5.537

-2,1%

5

7

BMW 3-serie

5.345

6.260

-14,6%

 

Polen weer grootste exportmarkt

In 2012 was Libië de grootste exportmarkt, in 2013 halveerde de export naar dit land. Hierdoor was Polen vorig jaar weer de belangrijkste bestemming voor personenauto’s, net als in eerdere jaren. Ook de export naar Duitsland nam af. Groeimarkten in 2013 waren Nigeria, Bosnië-Hercegovina en Moldavië. Bijzondere bestemming is Nauru, een klein eilandje aan de andere kant van de wereld, waarnaartoe vorig jaar vanuit Nederland voor 1 op elke 100 inwoners een auto is verkocht.

 

Top 10 landen export personenauto’s

Positie 2013

Positie 2012 

Land

Aandeel 2013*

Aandeel 2012*

1

2

Polen

18,2%

18,6%

2

1

Libië

12,8%

20,5%

3

4

Litouwen

7,9%

6,8%

4

5

België

7,7%

6,5%

5

3

Duitsland

6,8%

7,1%

6

6

Roemenië

3,9%

3,6%

7

7

Georgië

3,2%

3,5%

8

8

Benin

3,1%

3,2%

9

14

Nigeria

2,8%

1,5%

10

9

Frankrijk

2,6%

2,6%

* Bij circa 40% van alle exporten vanuit Nederland is het land van bestemming bekend.

 

Transporter poulairste bij bestelauto’s

Bij lichte bedrijfsauto’s blijft Volkswagen het grootste exportmerk, maar zag het volume wel met 15,3 procent  teruglopen. Ook Hyundai en Peugeot daalden sterk, beide met 22,5 procent. Groei is er vooral voor Toyota. De rangorde van de grootste zeven merken bleef onveranderd.

De VW Transporter is nog steeds de meest geëxporteerde bedrijfsauto maar het is meteen ook de auto waarvan het volume het meeste daalde. De Mercedes Vito en het trio Peugeot Expert/Citroen Jumpy/Fiat Scudo waren ook minder in trek voor export. Groei is er vooral te zien bij grotere modellen:  de VW Crafter, Renault Master en Mercedes Sprinter.

 

Top 5 modellen lichte bedrijfsauto’s

Positie 2013

Positie 2012

Model

Aantal 2013

Aantal 2012

Groei 2013

1

1

Volkswagen Transporter

6.097

7.397

-17,6%

2

2

Volkswagen Caddy

4.227

4.958

-14,7%

3

3

Ford Transit

3.930

4.291

-8,4%

4

5

Mercedes-Benz Sprinter

3.866

3.732

3,6%

5

4

Mercedes-Benz Vito

3.412

4.275

-20,2%

 

Oekraïne blijft veruit de grootste exportmarkt voor lichte bedrijfsauto’s, ondanks een sterke daling in de export in 2013. Ook export naar Moldavië liep behoorlijk terug. Groei was er in export naar Roemenië, België, Duitsland en Nigeria.
Download het Nationaal Occasion Onderzoek 2013 van VWE en AM  

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Die 200 electrische Nissan leaves die voor export gingen zijn die hier met Mia vamil subsidie op de weg gekomen?

Geplaatst door: applaus op