Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door bureau Aumacon in Leiden, dat na de matige start in januari deze opleving niet onverwacht vindt. Niettemin staat de teller dit jaar nog op negatief doordat met name de zakelijke markt eind vorig jaar nog veel auto’s versneld op naam zette om daarmee in gunstiger fiscaal vaarwater te komen. In twee maanden tijd werden er dit jaar inmiddels 77.992 nieuwe auto’s afgeleverd tegenover 79.859 stuks in januari/februari van 2013, een daling van 2,3 procent. Volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann zal het herstel zich de komende maanden voortzetten: "Autodealers profiteren daarbij ook van het milde weer. Waar we in andere jaren vaak een koopdip in de winter zagen is daar dit jaar geen sprake van. Daarnaast zal de autoverkoop ook langzamerhand gaan profiteren van het zich herstellende consumentenvertrouwen." Voor geheel 2014 gaat Aumacon uit van een – vergeleken met 2013 – vrijwel gelijke totaalmarkt; de jongste prognose staat op 415 duizend stuks. 
Meer verkoopcijfers.

Volkswagen leverde in februari de meeste nieuwe auto’s af (3.322 stuks, marktaandeel 9,9%), gevolgd door 2. Kia (2.771/8,2%), 3. Suzuki (2.636/7,8%), 4. Peugeot (2.406/7,2%) en 5. Hyundai (2.305/6,9%).

Februari was opvallend genoeg de maand van de kleine auto’s. De meest afgeleverde modellen waren: 1. Suzuki Alto (2.279 stuks), 2. Kia Picanto (1.866), 3. Hyundai i10 (1.434), 4. Volkswagen Golf (1.288) en 5. Volkswagen Up! (1.113).

Na twee maanden bestaat de merken top-5 van 2014 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (9.864 stuks, marktaandeel 12,7%), 2. Peugeot (5.831/7,5%), 3. Kia (5.822/7,5%), 4. Renault (5.567/7,1%) en 5. Ford (4.749/6,1%).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding