Jato Dynamics, ’s werelds grootste provider van data in de automotive, heeft vandaag aangekondigd dat de gemiddelde uitstoot van CO2 van nieuwe auto’s in Europa 126,8 gram per kilometer is. Dat is een verlaging van 5,5 gram ten opzichte van 2012.
Jato heeft dit bekendgemaakt als prelude op hun laatste rapport ‘A Review of New Car CO2 Emissions across Europe 2013′. Dit rapport behandelt Europese markten en laat zien dat vijftien van de twintig topmerken inmiddels een gemiddelde score onder de 130 gram per kilometer hebben.
Renault behaalde een gemiddelde van 110,1 gram/km in 2013, dat is een verbetering van 11,2 gram ten opzichte van 2012 – en de grootste verbetering van alle volumemerken. Renault kan om te beginnen negenduizend ev’s meetellen maar de grootste verbetering kwam van andere producten. De nieuwe Clio en Captur zijn samen goed voor 45 procent van het totale volume van het merk en deze modellen komen met scores van resp. 103,9 en 105,6 gram op de proppen. Verbeteringen van de powertrains verlaagden bovendien de gemiddelde uitstoot van de meeste andere modellen.
Peugeot behield zijn tweede plaats met een gemiddelde van 144,9 gram. Dit is te danken aan weer twee nieuwe kleine modellen, de 208 en de 2008, die goed waren voor een groter aandeel van de Peugeot-verkopen. Bovendien waren er ‘ongelooflijke verbeteringen’ over het hele modellengamma, zo meldt Jato. Toyota pakte de derde plaats met 115.9 gram per kilometer met verbeteringen van de laatste versies van de Auris en de RAV4 , gesteund door toenemende verkopen van de hybride versies van de Auris en de Yaris. Citroën werd vierde met 116.2 gram per kilometer, vooral dankzij de introductie van de nieuwe driecilinder in de C3.
Na zes de titelhouder bij de volumemerken te zijn geweest is Fiat nu niet verder gekomen dan 118,1 gram per kilometer, nog maar goed voor de vijfde plaats op de rangklijst. De zuinigste auto’s van het merk (Panda en 500) bleven het afgelopen ongewijzigd terwijl de 500 mpv, nu ook met een zevenzits model, een significant groter deel van de verkoopresultaten van Fiat inneemt.
Hieronder een tabel met de scores van de twintig merken over 2013 en 2012.
Position |
Brand |
2013 Average CO2 (g/km) |
2012 Average CO2 (g/km) |
Difference |
2012 Position |
1 |
RENAULT |
110.1 |
121.3 |
-11.2 |
3 |
2 |
PEUGEOT |
114.9 |
121.1 |
-6.2 |
2 |
3 |
TOYOTA |
115.9 |
121.7 |
-5.8 |
4 |
4 |
CITROEN |
116.2 |
122.0 |
-5.8 |
5 |
5 |
FIAT |
118.1 |
119.5 |
-1.4 |
1 |
6 |
SEAT |
118.9 |
124.0 |
-5.1 |
6 |
7 |
FORD |
122.1 |
129.3 |
-7.1 |
9 |
8 |
SKODA |
125.3 |
132.6 |
-7.3 |
11 |
9 |
DACIA |
127.1 |
137.9 |
-10.8 |
15 |
10 |
SUZUKI |
127.3 |
130.5 |
-3.3 |
– |
11 |
VOLKSWAGEN |
127.8 |
133.5 |
-5.6 |
13 |
12 |
NISSAN |
129.3 |
136.4 |
-7.2 |
14 |
13 |
MINI |
129.5 |
128.6 |
0.9 |
7 |
14 |
KIA |
129.5 |
128.9 |
0.6 |
8 |
15 |
HYUNDAI |
129.7 |
132.3 |
-2.6 |
10 |
16 |
OPEL/VAUXHALL |
132.0 |
132.8 |
-0.8 |
12 |
17 |
VOLVO |
132.1 |
143.3 |
-11.1 |
19 |
18 |
AUDI |
135.0 |
139.3 |
-4.3 |
16 |
19 |
BMW |
135.7 |
140.8 |
-5.1 |
17 |
20 |
MERCEDES |
139.5 |
147.6 |
-8.1 |
20 |
Alle segmenten hebben verlagingen te zien gegeven ten opzichte van 2012. De grootste reductie zat in het lower-medium C-segment met een verlaging van 7,4 gram tot 118,2 gram. Hieronder een tabel de scores per segment.
|
2013 |
2012 |
||
Segment |
Market Share |
Average CO2 (g/km) |
Market Share |
Average CO2 (g/km) |
A |
9.15% |
106.5 |
9.28% |
106.9 |
B |
25.87% |
113.9 |
24.94% |
119.1 |
C |
23.82% |
118.2 |
21.66% |
125.7 |
D |
9.44% |
131.2 |
11.06% |
134.4 |
E1 (Executive) |
3.01% |
143.5 |
3.14% |
148.2 |
E2 (Luxury) |
0.23% |
188.6 |
0.24% |
195.5 |
Mini-MPV |
9.45% |
129.6 |
10.28% |
133.4 |
Medium & Large MPV |
3.44% |
156.2 |
3.99% |
159.7 |
Sports |
2.47% |
157.1 |
2.84% |
159.5 |
SUV |
12.55% |
158.6 |
11.93% |
165.7 |
Other |
0.58% |
198.6 |
0.62% |
200.5 |
Total Market |
100.0% |
126.8 |
100.0% |
132.3 |
Alle 23 markten die door Jato zijn onderzocht, hebben verlagingen te zien gegeven. Topscorer is Nederland met de laagste gemiddelde emissie van 109,0 gram per kilometer en Nederland gaf ook de grootste verbetering zien met een daling van gemiddeld 9,7 gram ten opzichte van 2012. Dit is met name veroorzaakt door de fiscale maatregelen die een lage uitstoot belonen. Van alle onderzochte markten heeft alleen Zwitserland een gemiddelde CO2-uitstoot van meer dan 140 gram, namelijk 144,7 gram per kilometer. Maar goed, er is toch sprake van een significante verbetering ten opzichte van 2012 want toen was het nog 151,3 gram. Research-baas Gareth Hession van Jato: "Alle landen laten een daling zien, maar de kloof tussen de landen met de hoogste en de laagste gemiddelde uitstoot wordt groter als gevolg van verschillen in economische omstandigheden en overheidsmaatregelen."
Country |
2013 Average CO2 (g/km) |
2012 Average CO2 (g/km) |
Difference |
Austria |
130.5 |
134.7 |
-4.1 |
Belgium |
123.7 |
127.6 |
-4.0 |
Croatia |
125.4 |
132.9 |
-7.5 |
Czech Republic |
135.4 |
140.6 |
-5.2 |
Denmark |
113.5 |
117.4 |
-4.0 |
Finland |
132.9 |
139.8 |
-6.9 |
France |
117.0 |
124.0 |
-7.0 |
Germany |
135.9 |
141.1 |
-5.2 |
Great Britain |
128.2 |
132.8 |
-4.6 |
Greece |
111.3 |
120.1 |
-8.9 |
Hungary |
133.8 |
138.5 |
-4.8 |
Ireland |
120.4 |
124.8 |
-4.4 |
Italy |
120.7 |
126.1 |
-5.4 |
Netherlands |
109.0 |
118.7 |
-9.7 |
Norway |
123.3 |
130.5 |
-7.2 |
Poland |
136.2 |
141.1 |
-5.0 |
Portugal |
111.6 |
117.1 |
-5.5 |
Romania |
129.2 |
137.5 |
-8.3 |
Slovakia |
133.4 |
139.0 |
-5.7 |
Slovenia |
125.3 |
132.7 |
-7.4 |
Spain |
122.4 |
128.3 |
-5.8 |
Sweden |
135.2 |
137.3 |
-2.1 |
Switzerland |
144.7 |
151.3 |
-6.6 |
Total Market |
126.8 |
132.3 |
-5.5 |
Het volledige rapport is eind april beschikbaar, zeg Jato Dynamics.