De autoverkopen in ons land komen dit jaar moeizaam op gang. Enerzijds was dit te verwachten gezien de massale voorregistratie van zakelijke auto’s per eind 2013, anderzijds is de algehele koopbereidheid van consumenten nog steeds erg laag. Over het hele eerste kwartaal gemeten werden er dit jaar 107.265 nieuwe auto’s afgeleverd, tegenover 115.423 stuks in Q1-2013, een daling van 7,1 procent.

AUMACON-directeur Clem Dickmann: "We moeten helemaal terug naar 1969 voor een nóg slechtere start van een autoverkoopjaar. Het is nu vooral de particuliere markt die achterblijft. We moeten nu eenmaal vaststellen dat voor veel mensen een nieuwe auto geen hoge prioriteit heeft op het bestedingenlijstje." Toch ziet Dickmann ook lichtpuntjes: "De verbetering van het consumentenvertrouwen houdt nu al enige tijd aan. Dat gaat hoe dan leiden tot impulsen voor de autoverkopen. Daarnaast blijft de zakelijk markt – mede door aanhoudend aantrekkelijke, fiscale stimulansen – redelijk stabiel. Zo stonden de Skoda Octavia en Mitsubishi Outlander in maart in de top-5 van het lijstje van bestverkochte modellen." Voor geheel 2014 gaat AUMACON uit van een – vergeleken met 2013 – vrijwel gelijke totaalmarkt; de jongste prognose staat op 415 duizend stuks.

Meer verkoopcijfers op http://www.dealersupportnet.nl/verkoopcijfers-nl/

Opel leverde in maart de meeste nieuwe auto’s af (2.643 stuks, marktaandeel 9,0%), gevolgd door 2. Renault (2.474/8,4%), 3. Volkswagen (2.458/8,3%), 4. Peugeot (2.240/7,6%) en 5. Ford (1.887/6,4%).

De populairste modellen in maart waren: 1. Volkswagen Golf (1.101 stuks), 2. Renault Clio (1.015), 3. Skoda Octavia (943), 4. Mitsubishi Outlander (931) en 5. Renault Captur (918).

Na drie maanden bestaat de merken top-5 van 2014 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (12.300 stuks, marktaandeel 11,5%), 2. Peugeot (8.050/7,5%), 3. Renault (8.031/7,5%), 4. Kia (6.630/6,2%) en 5. Ford (6.604/6,2%).