Fikse daling van occasionverkoop NL in maart

De Nederlandse autobedrijven verkochten in maart samen 85.390 occasions aan eindgebruikers, in maart 2013 waren dat nog 92.995 stuks. Dat is een daling van 8,2 procent.

Daarmee is de in de eerste twee maanden van dit jaar opgebouwde voorsprong weer volledig teniet gedaan. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon. Ook in de particulierenmarkt (C2C) was er sprake van ruime terugval. Er werden vorige maand door particulieren 56.361 occasions onderling verkocht, in maart vorig jaar waren dat nog 60.853 stuks waarmee een daling van 7,4 procent te noteren viel. De terugloop in de onderlinge professionele handel (B2B) was zelfs nog iets royaler; vorige maand 59.470 stuks tegenover 66.603 stuks in maart 2013, een afname van liefst 10,7 procent.

Meer cijfers

Opgeteld over het eerste kwartaal van dit jaar staan alle drie marktsegmenten nu op achterstand vergeleken met 2013. De gezamenlijke autobedrijven (B2C) noteerden in Q1 totaal 259.551 occasions, tegenover 260.109 stuks in het eerste kwartaal van 2013 – een daling van 0,2 procent. Het C2C-segment viel in diezelfde periode terug naar 178.264 stuks tegenover 184.566 stuks in Q1-2013, een verlies van 3,4 procent. De B2B-handel viel terug naar 191.996 stuks tegenover 197.614 stuks vorig jaar, min 2,8 procent. Onder de merken is de groei van de Kia-occasions opvallend (+24,8%). Daarnaast deden de autobedrijven in het eerste kwartaal met name goede occasionzaken met de premiummerken en met modellen van marktleider Volkswagen. 

 

            B2C-occasionverkoop per merk

 

 
 

jan. t/m maart

2014

2013

% +/-

 

1

Volkswagen

28.036

26.815

4,6%

 

2

Opel

23.034

23.501

-2,0%

 

3

Peugeot

22.288

22.251

0,2%

 

4

Ford

21.891

22.889

-4,4%

 

5

Renault

21.519

22.474

-4,2%

 

6

Fiat

12.800

13.299

-3,8%

 

7

Citroen

12.443

12.089

2,9%

 

8

Toyota

11.537

11.298

2,1%

 

9

Volvo

10.301

10.002

3,0%

 

10

BMW

10.174

10.088

0,9%

 

11

Audi

8.692

8.462

2,7%

 

12

Mercedes-Benz

8.565

8.211

4,3%

 

13

Suzuki

7.617

7.750

-1,7%

 

14

Seat

7.541

7.894

-4,5%

 

15

Hyundai

7.026

7.601

-7,6%

 

16

Kia

5.678

4.550

24,8%

 

17

Nissan

5.389

5.257

2,5%

 

18

Mazda

4.058

4.131

-1,8%

 

19

Mitsubishi

3.622

3.790

-4,4%

 

20

Skoda

3.305

3.058

8,1%

 

 

totaal

259.551

260.109

-0,2%

 

         

 

 

Bron: VWE; bewerking: Aumacon

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Fikse daling van occasionverkoop NL in maart - Automobielmanagement.nl

Fikse daling van occasionverkoop NL in maart

De Nederlandse autobedrijven verkochten in maart samen 85.390 occasions aan eindgebruikers, in maart 2013 waren dat nog 92.995 stuks. Dat is een daling van 8,2 procent.

Daarmee is de in de eerste twee maanden van dit jaar opgebouwde voorsprong weer volledig teniet gedaan. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon. Ook in de particulierenmarkt (C2C) was er sprake van ruime terugval. Er werden vorige maand door particulieren 56.361 occasions onderling verkocht, in maart vorig jaar waren dat nog 60.853 stuks waarmee een daling van 7,4 procent te noteren viel. De terugloop in de onderlinge professionele handel (B2B) was zelfs nog iets royaler; vorige maand 59.470 stuks tegenover 66.603 stuks in maart 2013, een afname van liefst 10,7 procent.

Meer cijfers

Opgeteld over het eerste kwartaal van dit jaar staan alle drie marktsegmenten nu op achterstand vergeleken met 2013. De gezamenlijke autobedrijven (B2C) noteerden in Q1 totaal 259.551 occasions, tegenover 260.109 stuks in het eerste kwartaal van 2013 – een daling van 0,2 procent. Het C2C-segment viel in diezelfde periode terug naar 178.264 stuks tegenover 184.566 stuks in Q1-2013, een verlies van 3,4 procent. De B2B-handel viel terug naar 191.996 stuks tegenover 197.614 stuks vorig jaar, min 2,8 procent. Onder de merken is de groei van de Kia-occasions opvallend (+24,8%). Daarnaast deden de autobedrijven in het eerste kwartaal met name goede occasionzaken met de premiummerken en met modellen van marktleider Volkswagen. 

 

            B2C-occasionverkoop per merk

 

 
 

jan. t/m maart

2014

2013

% +/-

 

1

Volkswagen

28.036

26.815

4,6%

 

2

Opel

23.034

23.501

-2,0%

 

3

Peugeot

22.288

22.251

0,2%

 

4

Ford

21.891

22.889

-4,4%

 

5

Renault

21.519

22.474

-4,2%

 

6

Fiat

12.800

13.299

-3,8%

 

7

Citroen

12.443

12.089

2,9%

 

8

Toyota

11.537

11.298

2,1%

 

9

Volvo

10.301

10.002

3,0%

 

10

BMW

10.174

10.088

0,9%

 

11

Audi

8.692

8.462

2,7%

 

12

Mercedes-Benz

8.565

8.211

4,3%

 

13

Suzuki

7.617

7.750

-1,7%

 

14

Seat

7.541

7.894

-4,5%

 

15

Hyundai

7.026

7.601

-7,6%

 

16

Kia

5.678

4.550

24,8%

 

17

Nissan

5.389

5.257

2,5%

 

18

Mazda

4.058

4.131

-1,8%

 

19

Mitsubishi

3.622

3.790

-4,4%

 

20

Skoda

3.305

3.058

8,1%

 

 

totaal

259.551

260.109

-0,2%

 

         

 

 

Bron: VWE; bewerking: Aumacon

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding