Alle grote automarkten droegen bij aan de groei in maart. Zo steeg het aantal registraties in het Verenigd Koninkrijk met 17,7 procent en in Spanje met 10 procent. In Frankrijk (plus 8,5 procent), Duitsland (plus 5,4 procent) en Italië (plus 5 procent) was de groei wat minder uitbundig. Nederland viel, zoals wel vaker het geval is, uit de toon met een daling van 17 procent tot 29.530 stuks. Dat is ongeveer een tiende van de verkoop in Duitsland. De procentuele afname is de sterkste onder de 27 landen waarvan cijfers bekend zijn. De verkoop nam in het eerste kwartaal met 8,4 procent toe, tot een totaal van 3.353.180 stuks. Hier lagen de bijdragen van de grote landen tussen 2,9 procent (Frankrijk) tot 13,7 procent (Verenigd Koninkrijk) en scoorde Nederland (min 6,7 procent) wederom procentueel het slechtst.

Op merkniveau zien we dat niet iedereen het hersteltempo in Europa wist bij te houden. De grootste verliezer was afgelopen maand Chevrolet, waarvan de afzet meer dan halveerde. Logisch, want niemand heeft nog zin in een auto van een zinkend schip. En de showrooms worden in hoog tempo gesloten. Op concernniveau raakt General Motors hierdoor ook marktaandeel kwijt. Opel kan dit maar ten dele compenseren. De Duitsers blazen hoog van de toren dat hij stijgend marktaandeel het bewijs van herstel is, maar 0,3 procent erbij als Chevrolet 0,6 procent verliest? Eigenlijk zou je meer verwachten.

Andere merken die tegen de markttrend in minder auto’s aan de man wisten te brengen zijn Mini (de generatiewisseling bij de hatchback is hier debet aan), Smart (actie-uitvoeringen kunnen de Fortwo niet meer redden), Alfa Romeo (gebrek aan nieuwe modellen speelt het merk parten – en daar zal tot 2016 geen verandering in komen), Land Rover (de Evoque is over zijn hoogtepunt heen) en Honda (de Civic Tourer weet niet de gevoelige snaar te raken).
Alle merken van het Volkswagen concern scoorden onder de maat, op Skoda na. Bij PSA compenseerde de winst bij Peugeot het verlies van Citroën. Renault zit met zijn eigen hoofdlabel in de lift, maar doet vooral goede zaken met dochter Dacia. Binnen het Fiat-concern is Jeep het enige lichtpuntje; een beeld dat versterkt zal worden als na de zomer de compacte Renegade leverbaar wordt.

In het Aziatische kamp zien we dat het struikelende Honda ingehaald is door Mazda, dat de afgelopen tijd met een scherpe focus goed verteerbare modellen heeft geïntroduceerd. Ook opvallend is dat Nissan nu in Europa groter is dan mondiaal marktleider Toyota. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de fraai fijn geslepen nieuwe Qashqai. Hyundai kan het tempo ondanks de nieuwe i10 niet bijbenen. (bron: autointernationaal.nl)

 

Merk

jan/mrt-13

mrt-13

jan/mrt-14

mrt-14

=

Volkswagen

12,2%

11,6%

11,8%

11,1%

– –

Ford

7,3%

8,2%

7,5%

8,4%

+ +

Opel/Vauxhall

6,7%

7,4%

6,8%

7,7%

+ +

Renault

6,2%

5,8%

6,4%

6,4%

+ +

Peugeot

6,1%

5,7%

6,2%

5,8%

+ +

Audi

5,5%

5,7%

5,5%

5,5%

BMW

5,1%

5,2%

5,1%

5,3%

+

Mercedes-Benz

4,9%

4,9%

4,7%

4,8%

– –

Citroën

5,0%

4,6%

4,9%

4,5%

– –

Nissan

3,9%

4,3%

3,9%

4,4%

+

Fiat

5,0%

4,7%

4,7%

4,4%

– –

Skoda

4,0%

3,7%

4,3%

4,0%

+ +

Toyota

4,2%

4,3%

4,2%

4,0%

Hyundai

3,5%

3,4%

3,3%

3,2%

– –

Kia

2,7%

2,7%

2,7%

2,7%

o

Dacia

2,1%

1,8%

2,7%

2,4%

+ +

Seat

2,3%

2,3%

2,3%

2,3%

o

Volvo

1,8%

1,7%

1,8%

1,8%

+

Mazda

1,3%

1,3%

1,5%

1,5%

+ +

Honda

1,4%

1,8%

1,2%

1,5%

– –

Suzuki

1,2%

1,3%

1,4%

1,4%

+ +

Land Rover

1,1%

1,4%

1,0%

1,2%

– –

Mini

1,2%

1,4%

1,0%

1,1%

– –

Mitsubishi

0,6%

0,6%

0,6%

0,6%

o

Lancia/Chrysler

0,6%

0,6%

0,6%

0,5%

Alfa Romeo

0,6%

0,5%

0,5%

0,5%

Chevrolet

1,1%

1,0%

0,8%

0,4%

– –

Smart

0,6%

0,5%

0,5%

0,4%

– –

Jaguar

0,3%

0,4%

0,3%

0,4%

o

Porsche et al.

0,4%

0,4%

0,4%

0,3%