Europeanen kiezen ’t meest voor auto A-segment

Europeanen zullen dit jaar het vaakst kiezen voor een auto uit het A-segment (Aygo, i10, Twingo), verwachten de analisten van IHS Automotive.

Momenteel zijn modellen uit het B-segment (Fiesta, Clio, Polo) het populairst. Volgens het onderzoeksbureau dalen de Europese verkopen in het B-segment dit jaar van 2,72 miljoen naar 2,64 miljoen stuks, terwijl de verkopen in het A-segment juist stijgen van 2,57 miljoen naar 2,76 miljoen eenheden. Omdat de Europese automarkt als geheel groeit, daalt het aandeel van het B-segment van 28 procent in 2003 naar 22,7 procent dit jaar.

De afnemende populariteit van compacte hatchbacks komt niet zozeer doordat de consument liever een A-segment model heeft. Wat sterker speelt, is dat kleine cross-overs (Captur, 2008, Mokka) gestaag aan populariteit winnen. Dit jaar gaan ook Fiat, Ford en Jeep in dit groeisegment  vissen. Verder zijn er in het B-segment voorlopig geen belangrijke marktintroducties. Pas volgend jaar, als de vernieuwde Opel Corsa, de derde generatie Skoda Fabia en de geheel herziene Mazda2 leverbaar worden, kan het B-segment weer de koppositie gaan innemen, zo verwacht Jato. Volop nieuws is er dit jaar wel in het A-segment, met introducties als de nieuwe C1/108/Aygo en de derde generatie Renault Twingo.

Ford deed overigens in het eerste kwartaal de beste zaken in het B-segment met 85.733 verkopen voor de Fiesta; een stijging van 10 procent. Daarna volgen de Renault Clio (74.354; -1 procent), de Volkswagen Polo (73.891; +7 procent), de Opel/Vauxhall Corsa 64.465; +2 procent), de Peugeot 208 (62.243; -7 procent), de Toyota Yaris (46.374; +11 procent), de Dacia Sandero (38.333; +67 procent), de Citroën C3 (35.889; +32 procent), de Skoda Fabia (29.257; -12 procent) en de Seat Ibiza (28.826; +4 procent). Grote afwezige in dit overzicht is Fiat, in het verleden sterk vertegenwoordigd in het B-segment. Maar de Italianen hebben de Punto laten verslonzen en krijgen daarvoor nu dus de rekening gepresenteerd.

Bron: Autointernationaal

Europeanen kiezen ’t meest voor auto A-segment - Automobielmanagement.nl

Europeanen kiezen ’t meest voor auto A-segment

Europeanen zullen dit jaar het vaakst kiezen voor een auto uit het A-segment (Aygo, i10, Twingo), verwachten de analisten van IHS Automotive.

Momenteel zijn modellen uit het B-segment (Fiesta, Clio, Polo) het populairst. Volgens het onderzoeksbureau dalen de Europese verkopen in het B-segment dit jaar van 2,72 miljoen naar 2,64 miljoen stuks, terwijl de verkopen in het A-segment juist stijgen van 2,57 miljoen naar 2,76 miljoen eenheden. Omdat de Europese automarkt als geheel groeit, daalt het aandeel van het B-segment van 28 procent in 2003 naar 22,7 procent dit jaar.

De afnemende populariteit van compacte hatchbacks komt niet zozeer doordat de consument liever een A-segment model heeft. Wat sterker speelt, is dat kleine cross-overs (Captur, 2008, Mokka) gestaag aan populariteit winnen. Dit jaar gaan ook Fiat, Ford en Jeep in dit groeisegment  vissen. Verder zijn er in het B-segment voorlopig geen belangrijke marktintroducties. Pas volgend jaar, als de vernieuwde Opel Corsa, de derde generatie Skoda Fabia en de geheel herziene Mazda2 leverbaar worden, kan het B-segment weer de koppositie gaan innemen, zo verwacht Jato. Volop nieuws is er dit jaar wel in het A-segment, met introducties als de nieuwe C1/108/Aygo en de derde generatie Renault Twingo.

Ford deed overigens in het eerste kwartaal de beste zaken in het B-segment met 85.733 verkopen voor de Fiesta; een stijging van 10 procent. Daarna volgen de Renault Clio (74.354; -1 procent), de Volkswagen Polo (73.891; +7 procent), de Opel/Vauxhall Corsa 64.465; +2 procent), de Peugeot 208 (62.243; -7 procent), de Toyota Yaris (46.374; +11 procent), de Dacia Sandero (38.333; +67 procent), de Citroën C3 (35.889; +32 procent), de Skoda Fabia (29.257; -12 procent) en de Seat Ibiza (28.826; +4 procent). Grote afwezige in dit overzicht is Fiat, in het verleden sterk vertegenwoordigd in het B-segment. Maar de Italianen hebben de Punto laten verslonzen en krijgen daarvoor nu dus de rekening gepresenteerd.

Bron: Autointernationaal