Een goede conjunctuur, een goede inkomensontwikkeling, veel keuzemogelijkheden en een verouderd wagenpark brengen leven in de automarkt. Maar het oude prognosemodel (het wagenpark is verouderd dus kunnen we veel nieuwverkopen verwachten) is niet meer actueel. Dat zegt Ferdinand Dudenhöffer van het CAR-studiecentrum van de universiteit van Duisburg-Essen. Volgens hem wordt het in Duitsland moeilijker nieuwe auto’s te verkopen, ondanks die goede conjunctuur. 

Uit de CAR Rabatt-Index  van de maand juni is het Duitse wagenpark met gemiddeld 8,8 jaar ouder dan het in een hele tijd is geweest. Hoewel alle economische omstandigheden gunstig zijn, stijgen de kortingen op de Duitse automarkt, in de maand juni tot de index van 125. Er zijn in de maand juni meer acties met klantvoordelen geweest. Gemiddeld waren de kortingen op leaseprijs, speciale financieringen en speciale uitvoeringen 12,5 procent – het percentage is gebaseerd op de aanbiedingen die men doet in de reclame. Maar sommige kortingen liggen veel hoger. Grote Volkswagen-dealers bijvoorbeeld adverteren met de Polo met drieduizend euro klantvoordeel (24 procent korting) of met de Passat bijna achtduizend euro (29 procent) korting. In de jaren 2010 en 2011 lagen de kortingen die dealers bij internetverkopen gaven rond de vijftien procent. Maar in de jaren 2012, 2013 en 2014 is men steeds dichter naar de twintig procent gekropen. Dat feit zou ook aangeven dat de fabrikanten in de laatste twee jaren meer hebben ingezet op kortingen bij de dealers. Volgens Dudenhöffer doet men dit alleen als de verkoop van nieuwe auto’s moeilijk is, wanneer de klanten aarzelen. Het verder toenemen van de kortingen en de prijsdruk in de laatste twee jaren op de Duiste markt duidt niet op herstel van de automarkt, vindt hij. 

Uit cijfers van het Kraftfahrt Budensambt blijkt dat in Duitsland over de eerste vijf maanden van dit jaar 1,26 miljoen nieuwe auto’s zijn geregistreerd. Dat is 3,4 procent meer dan in dezelfde periode van 2013. (bron: Automobil Produktion)