In de particulierenmarkt (C2C) was de daling echter nog aanzienlijk forser. Er werden vorige maand door particulieren maar ruim 54 duizend occasions onderling verkocht, in juni vorig jaar waren dat nog 59,5 duizend stuks waarmee een daling van 8,9 procent genoteerd werd. De terugloop in de onderlinge professionele handel (B2B) was zelfs nóg iets groter: vorige maand 56.790 stuks tegenover 63,3 duizend stuks in juni 2013, een afname van 10,3 procent. In zowel het C2C- als B2B-segment heeft sinds januari geen enkele maand meer een vooruitgang geboekt. Meer cijfers 

Opgeteld over het eerste halfjaar van dit jaar staat het B2C-segment nog steeds op een miniem plusje. Samen noteerden de autobedrijven tot en met juni totaal 523.873 occasions, tegenover 523.449 stuks in de eerste zes maanden van 2013 – een toename van 0,1 procent. Het C2C-segment viel in diezelfde periode terug naar 343.393 stuks tegenover 360.128 stuks tot en met juni 2013, een verlies van 4,6 procent. De B2B-handel viel terug naar 367.829 stuks tegenover 388.955 stuks vorig jaar, minus 5,4 procent. De prijsindex van Autodata stond begin juli 0,56 procent lager dan in juni. Vergeleken met juli 2013 zijn de gemiddelde occasionprijzen nog wel nipt hoger. De index van nu staat op 96,07, een jaar geleden op 95,83 punten. Prijsstijgingen deden zich het afgelopen jaar vooral voor in de leeftijdscategorie vier tot acht jaar. Jongere occasions daalden daarentegen iets in prijs, oudere occasion werden juist iets duurder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding