Kopgroep merken bij Europese autoverkopen

Jeep, Lexus, Dacia, Mazda en Mitsubishi. Dat is de opmerkelijke samengestelde kopgroep bij de Europese autoverkopen in de eerste zes maanden van dit jaar.

Jeep verkocht in die periode 43 procent meer auto’s, Lexus 36 procent, helemaal aan de andere kant van het aanbodgamma komt Dacia eveneens op 36 procent terwijl de beide Japanse merken de verkopen met een kwart zagen toenemen.

Ook Skoda komt met een plus van bijna 20 procent goed uit de bus. De grotere merken, waaronder Opel, Renault, Peugeot, Citroen en Kia, wisten alle rond de vijf tot zeven procent meer auto’s te verkopen. Bij Volkswagen en Fiat, die mogelijk in wat voorzichtige overnamebesprekingen zijn verwikkeld, blijft de groei echter beperkt tot net twee procent. De luxere Duitse merken, die het elders in de wereld uitstekend doen, houden de groei in Europa op een procent of vijf.

Bij Chevrolet, dat binnenkort helemaal van de Europese markt verdwijnt, halveerden de halfjaarverkopen nu al. Onder de weinige andere merken die minder nieuwe auto’s afzetten behoren Smart met een daling van 13,5 procent en Alfa Romeo en Mini met allebei een min van rond de tien procent. Het enige grotere merk met een min is Hyundai dat ruim twee procent minder auto’s verkocht.

Kopgroep merken bij Europese autoverkopen - Automobielmanagement.nl

Kopgroep merken bij Europese autoverkopen

Jeep, Lexus, Dacia, Mazda en Mitsubishi. Dat is de opmerkelijke samengestelde kopgroep bij de Europese autoverkopen in de eerste zes maanden van dit jaar.

Jeep verkocht in die periode 43 procent meer auto’s, Lexus 36 procent, helemaal aan de andere kant van het aanbodgamma komt Dacia eveneens op 36 procent terwijl de beide Japanse merken de verkopen met een kwart zagen toenemen.

Ook Skoda komt met een plus van bijna 20 procent goed uit de bus. De grotere merken, waaronder Opel, Renault, Peugeot, Citroen en Kia, wisten alle rond de vijf tot zeven procent meer auto’s te verkopen. Bij Volkswagen en Fiat, die mogelijk in wat voorzichtige overnamebesprekingen zijn verwikkeld, blijft de groei echter beperkt tot net twee procent. De luxere Duitse merken, die het elders in de wereld uitstekend doen, houden de groei in Europa op een procent of vijf.

Bij Chevrolet, dat binnenkort helemaal van de Europese markt verdwijnt, halveerden de halfjaarverkopen nu al. Onder de weinige andere merken die minder nieuwe auto’s afzetten behoren Smart met een daling van 13,5 procent en Alfa Romeo en Mini met allebei een min van rond de tien procent. Het enige grotere merk met een min is Hyundai dat ruim twee procent minder auto’s verkocht.