Eigennaamregistraties (selfies) autobranche sterk gestegen

De Duisters noemen het eufemistisch ‘tactische toelatingen’, bij ons heet het ‘registraties van de voertuigbranche’. Hoe dan ook, autodealers en -importeurs zetten nieuwe auto’s steeds vaker eerst op eigen naam om daarmee bijvoorbeeld bonussen veilig te stellen.

Tot zover niets nieuws. De omvang van het aantal ‘selfies’ neemt echter de afgelopen jaren wel grootse vormen aan. Zelfs (of misschien wel: juist) in dit zeer matige autoverkoopjaar nemen de eigennaamregistraties een hogere vlucht. In de eerste zeven maanden kregen liefst 43.244 nieuwe auto’s hun eerste tenaamstelling vanuit de ledenlijst van Bovag en RAI – één op de vijf nieuwe auto’s.

Ford, Peugeot en Fiat zijn daarbij de koploper gebleken. Opvallend is vooral ook de opmars van het anders zo rustige Suzuki dat grote aantallen Alto’s op naam van de dealers zette. Opel, Citroën en Hyundai deden het wat rustiger aan. Opmerkelijk is ook de lage klassering van Renault; tweede in het algemeen verkoopklassement, ‘slechts’ twaalfde bij de selfies.

 

registraties voertuigbranche

   
 

periode: januari t/m juli

   
   

2014

2013

% +/-

1

Ford

5.921

4.882

21,3%

2

Peugeot

4.870

2.623

85,7%

3

Fiat

4.811

4.746

1,4%

4

Opel

2.790

3.072

-9,2%

5

Citroën

2.701

2.857

-5,5%

6

Volkswagen

2.349

2.071

13,4%

7

Hyundai

2.106

2.860

-26,4%

8

Suzuki

2.085

686

203,9%

9

Kia

1.875

1.680

11,6%

10

BMW

1.659

2.160

-23,2%

11

Mercedes-Benz

1.620

1.084

49,4%

12

Toyota

1.523

1.347

13,1%

13

Renault

1.242

1.749

-29,0%

14

Volvo

1.136

957

18,7%

15

Audi

1.011

1.075

-6,0%

16

Skoda

798

813

-1,8%

17

Nissan

734

636

15,4%

18

Mitsubishi

572

488

17,2%

19

Mini

494

604

-18,2%

20

Seat

441

483

-8,7%

21

Mazda

440

721

-39,0%

22

Alfa Romeo

432

509

-15,1%

23

Honda

336

334

0,6%

24

Dacia

246

148

66,2%

25

Land Rover

223

199

12,1%

 

totaal selfies

43.244

39.970

+8,2%

 

totaal markt

228.856

241.434

-5,2%

   

18,9%

16,6%

 
 

Bron: RDC; bewerking: Amacon

 

 

Reacties

zitten hier ook gewone dealer demo auto’s in en tevens importeur dienst- en pers auto’s? Denk van wel en is het dan voor sommige merken nog zo zorgzaam?

Geplaatst door: daw op

Als we niet oppassen slaat dit virus ook bij truckregistraties toe.
PvL

Geplaatst door: PvL op

Zorgzaam? Neem nu bijvoorbeeld Fiat. Bij een volume van 8.359 stuks over de eerste 7 maanden, waarvan 4.811 slefies. Zéér zorgzaam zo lijkt mij. Laat Fiat de koploper zijn, maar het blijft een ongezond fenomeen.

Geplaatst door: Peter B. op

zo te zien zijn dit registraties inclusief demo’s

Geplaatst door: Hans Hagenus op
Eigennaamregistraties (selfies) autobranche sterk gestegen - Automobielmanagement.nl

Eigennaamregistraties (selfies) autobranche sterk gestegen

De Duisters noemen het eufemistisch ‘tactische toelatingen’, bij ons heet het ‘registraties van de voertuigbranche’. Hoe dan ook, autodealers en -importeurs zetten nieuwe auto’s steeds vaker eerst op eigen naam om daarmee bijvoorbeeld bonussen veilig te stellen.

Tot zover niets nieuws. De omvang van het aantal ‘selfies’ neemt echter de afgelopen jaren wel grootse vormen aan. Zelfs (of misschien wel: juist) in dit zeer matige autoverkoopjaar nemen de eigennaamregistraties een hogere vlucht. In de eerste zeven maanden kregen liefst 43.244 nieuwe auto’s hun eerste tenaamstelling vanuit de ledenlijst van Bovag en RAI – één op de vijf nieuwe auto’s.

Ford, Peugeot en Fiat zijn daarbij de koploper gebleken. Opvallend is vooral ook de opmars van het anders zo rustige Suzuki dat grote aantallen Alto’s op naam van de dealers zette. Opel, Citroën en Hyundai deden het wat rustiger aan. Opmerkelijk is ook de lage klassering van Renault; tweede in het algemeen verkoopklassement, ‘slechts’ twaalfde bij de selfies.

 

registraties voertuigbranche

   
 

periode: januari t/m juli

   
   

2014

2013

% +/-

1

Ford

5.921

4.882

21,3%

2

Peugeot

4.870

2.623

85,7%

3

Fiat

4.811

4.746

1,4%

4

Opel

2.790

3.072

-9,2%

5

Citroën

2.701

2.857

-5,5%

6

Volkswagen

2.349

2.071

13,4%

7

Hyundai

2.106

2.860

-26,4%

8

Suzuki

2.085

686

203,9%

9

Kia

1.875

1.680

11,6%

10

BMW

1.659

2.160

-23,2%

11

Mercedes-Benz

1.620

1.084

49,4%

12

Toyota

1.523

1.347

13,1%

13

Renault

1.242

1.749

-29,0%

14

Volvo

1.136

957

18,7%

15

Audi

1.011

1.075

-6,0%

16

Skoda

798

813

-1,8%

17

Nissan

734

636

15,4%

18

Mitsubishi

572

488

17,2%

19

Mini

494

604

-18,2%

20

Seat

441

483

-8,7%

21

Mazda

440

721

-39,0%

22

Alfa Romeo

432

509

-15,1%

23

Honda

336

334

0,6%

24

Dacia

246

148

66,2%

25

Land Rover

223

199

12,1%

 

totaal selfies

43.244

39.970

+8,2%

 

totaal markt

228.856

241.434

-5,2%

   

18,9%

16,6%

 
 

Bron: RDC; bewerking: Amacon

 

 

Reacties

zitten hier ook gewone dealer demo auto’s in en tevens importeur dienst- en pers auto’s? Denk van wel en is het dan voor sommige merken nog zo zorgzaam?

Geplaatst door: daw op

Als we niet oppassen slaat dit virus ook bij truckregistraties toe.
PvL

Geplaatst door: PvL op

Zorgzaam? Neem nu bijvoorbeeld Fiat. Bij een volume van 8.359 stuks over de eerste 7 maanden, waarvan 4.811 slefies. Zéér zorgzaam zo lijkt mij. Laat Fiat de koploper zijn, maar het blijft een ongezond fenomeen.

Geplaatst door: Peter B. op

zo te zien zijn dit registraties inclusief demo’s

Geplaatst door: Hans Hagenus op