De verkoop van nieuwe auto’s in ons land kampt al langer met fikse tegenspoed. Vorig jaar nog werden – zelfs met inbegrip van een ongebruikelijk heftige ‘eindsprint’ in de maanden november en december – maar 417 duizend autoverkopen gerealiseerd. Voor dit jaar werd aanvankelijk nog uitgegaan van 415 duizend stuks, maar er is nu een bijstelling gerechtvaardigd naar 380 duizend stuks, zo meldt Aumacon. Een dergelijk laag jaaraantal is sinds 1969 niet meer voorgekomen. Ter vergelijking: de afgelopen tien jaren werden gemiddeld 478 duizend autoverkopen gerealiseerd. In de jaren daarvoor noteerden de autodealers in ons land nog hogere aantallen, met een absoluut recordaantal van 612 duizend stuks in 1999.
Directeur Clem Dickmann van Aumacon ziet alle reden voor de aanpassing in zijn prognose. "Het staat nu al vast dat onze eerdere voorspelling niet gehaald gaat worden. Wij hadden meer verwacht van het gestage herstel van het consumentenvertrouwen en de verwachte extra impulsen vanuit de gebruikelijke vervangingsvraag – 2010 en 2011 waren immers relatief goede jaren voor de autoverkoop. De effecten van deze impulsen blijken echter te gering." Wat wel werkt zijn de impulsen van het fiscaal beleid voor de zakelijke rijders, zoals de lagere bijtelling. "Deze doen zeker hun werk, waardoor het laatste kwartaal van dit jaar weer extra drukte bij de dealers is te verwachten. Maar dat zal niet in dezelfde mate zijn als eind 2013 en dus onvoldoende om dit jaar te redden." 

Structurele oorzaken

Volgens Dickmann zijn de oorzaken voor de vraaguitval naar auto’s structureel van aard. "De rol die de auto in ons leven speelt, is tanende. Zowel als vervoermiddel als in de rol van statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden." Een typisch Nederlands verschijnsel, zo lijkt het. Zo liggen de nieuwverkopen bij onze zuiderburen nu zo’n veertig procent hoger dan bij ons en staan er in België drie premiummerken (NL: geen) in de toptien van merken. Het zwaartepunt van de Nederlandse markt zal in 2014 weer verder opschuiven in de richting van de kleinere auto’s. Ruim tweederde deel van alle autoverkopen komt dit jaar voor rekening van modellen uit het A-, B- en C-segment. Daarbij zal evenals vorig jaar het C-segment (geholpen door diverse hybride auto’s) nipt het grootste autosegment worden. De afzet van hybride auto’s zal dit jaar echter niet in de buurt komen van het niveau van vorig jaar (ruim 43 duizend stuks). "Met totaal 35 duizend stuks is dit jaar niettemin één op de elf nieuwe auto’s deels elektrisch aangedreven. Daarnaast zullen in 2014 ongeveer tweeënhalf duizend volelektrische auto’s worden verkocht; pakweg een gelijk aantal als vorig jaar."

Prognose 2014, Versie: 8

       

datum: 18.08.2014

brandstofsoort

prognose 2014

realisatie 2013

% +/-

 

benzine

257.000

264.586

-2,9%

 

diesel

82.500

103.557

-20,3%

 

hybride (ook PHEV en E-REV)

34.000

43.335

-21,5%

 

LPG (fabrieksmontage)

1.500

2.081

-27,9%

 

EV (volledig elektrisch)

2.500

2.619

-4,5%

 

CNG (aardgas)

2.500

530

++

 

biobrandstof

17

 

waterstof

1

 

totaal

380.000

416.726

-8,8%

         
 

afnemersegment

prognose 2014

realisatie 2013

% +/-

 

particulieren

149.000

166.477

-10,5%

 

leasing (incl. RTL)

108.000

131.319

-17,8%

 

voertuigbranche (dea+imp)

68.000

61.542

10,5%

 

zakelijk (mkb+fleetowners)

34.000

37.565

-9,5%

 

verhuurbedrijven

21.000

20.133

4,3%

 

totaal

380.000

416.726

-8,8%

         

modelsegment

voorbeeldmodel

prognose 2014

realisatie 2013

% +/-

A-segment/ kleine auto’s

Toyota Aygo

78.500

88.312

-11,1%

B-segment/ stadsauto’s

Renault Clio

86.000

91.885

-6,4%

C-segment/ lagere middenklasse

Volkswagen Golf

89.000

107.291

-17,0%

D-segment/ hogere middenklasse

Ford Mondeo, Volvo V60

40.000

46.142

-13,3%

E-segment/ executive

Volvo V/XC 70

10.500

11.236

-6,6%

F-segment/ lagere luxeklasse

Mercedes-Benz S-klasse

900

633

42,2%

G-segment/ lagere sportklasse

Volkswagen Eos

500

679

-26,4%

H-segment/ hogere sportklasse

Audi A5

1.850

1.154

60,3%

I-segment/ hogere luxeklasse

Porsche Panamera

450

272

65,4%

J-segment/ medium mpv

Renault Scenic

25.000

29.772

-16,0%

K-segment/ upper mpv

Ford S-Max

1.000

1.374

-27,2%

L-segment/ medium suv

Audi Q3, Mitsubishi Outlander

37.500

29.487

27,2%

M-segment/ upper suv

BMW X5

4.800

4.568

5,1%

N-segment/ commercials

Citroën Berlingo

3.950

4.118

-4,1%

overige segmenten

 

50

113

-55,8%

 

totaal

380.000

416.726

-8,8%

copyright© AUMACON

       

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding