De verkoop van nieuwe auto’s in ons land kampt al langer met fikse tegenspoed. Vorig jaar nog werden – zelfs met inbegrip van een ongebruikelijk heftige ‘eindsprint’ in de maanden november en december – maar 417 duizend autoverkopen gerealiseerd. Voor dit jaar werd aanvankelijk nog uitgegaan van 415 duizend stuks, maar er is nu een bijstelling gerechtvaardigd naar 380 duizend stuks, zo meldt Aumacon. Een dergelijk laag jaaraantal is sinds 1969 niet meer voorgekomen. Ter vergelijking: de afgelopen tien jaren werden gemiddeld 478 duizend autoverkopen gerealiseerd. In de jaren daarvoor noteerden de autodealers in ons land nog hogere aantallen, met een absoluut recordaantal van 612 duizend stuks in 1999.
Directeur Clem Dickmann van Aumacon ziet alle reden voor de aanpassing in zijn prognose. "Het staat nu al vast dat onze eerdere voorspelling niet gehaald gaat worden. Wij hadden meer verwacht van het gestage herstel van het consumentenvertrouwen en de verwachte extra impulsen vanuit de gebruikelijke vervangingsvraag – 2010 en 2011 waren immers relatief goede jaren voor de autoverkoop. De effecten van deze impulsen blijken echter te gering." Wat wel werkt zijn de impulsen van het fiscaal beleid voor de zakelijke rijders, zoals de lagere bijtelling. "Deze doen zeker hun werk, waardoor het laatste kwartaal van dit jaar weer extra drukte bij de dealers is te verwachten. Maar dat zal niet in dezelfde mate zijn als eind 2013 en dus onvoldoende om dit jaar te redden."
Structurele oorzaken
Volgens Dickmann zijn de oorzaken voor de vraaguitval naar auto’s structureel van aard. "De rol die de auto in ons leven speelt, is tanende. Zowel als vervoermiddel als in de rol van statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden." Een typisch Nederlands verschijnsel, zo lijkt het. Zo liggen de nieuwverkopen bij onze zuiderburen nu zo’n veertig procent hoger dan bij ons en staan er in België drie premiummerken (NL: geen) in de toptien van merken. Het zwaartepunt van de Nederlandse markt zal in 2014 weer verder opschuiven in de richting van de kleinere auto’s. Ruim tweederde deel van alle autoverkopen komt dit jaar voor rekening van modellen uit het A-, B- en C-segment. Daarbij zal evenals vorig jaar het C-segment (geholpen door diverse hybride auto’s) nipt het grootste autosegment worden. De afzet van hybride auto’s zal dit jaar echter niet in de buurt komen van het niveau van vorig jaar (ruim 43 duizend stuks). "Met totaal 35 duizend stuks is dit jaar niettemin één op de elf nieuwe auto’s deels elektrisch aangedreven. Daarnaast zullen in 2014 ongeveer tweeënhalf duizend volelektrische auto’s worden verkocht; pakweg een gelijk aantal als vorig jaar."
Prognose 2014, Versie: 8 |
||||
datum: 18.08.2014 |
brandstofsoort |
prognose 2014 |
realisatie 2013 |
% +/- |
benzine |
257.000 |
264.586 |
-2,9% |
|
diesel |
82.500 |
103.557 |
-20,3% |
|
hybride (ook PHEV en E-REV) |
34.000 |
43.335 |
-21,5% |
|
LPG (fabrieksmontage) |
1.500 |
2.081 |
-27,9% |
|
EV (volledig elektrisch) |
2.500 |
2.619 |
-4,5% |
|
CNG (aardgas) |
2.500 |
530 |
++ |
|
biobrandstof |
– |
17 |
— |
|
waterstof |
– |
1 |
— |
|
totaal |
380.000 |
416.726 |
-8,8% |
|
afnemersegment |
prognose 2014 |
realisatie 2013 |
% +/- |
|
particulieren |
149.000 |
166.477 |
-10,5% |
|
leasing (incl. RTL) |
108.000 |
131.319 |
-17,8% |
|
voertuigbranche (dea+imp) |
68.000 |
61.542 |
10,5% |
|
zakelijk (mkb+fleetowners) |
34.000 |
37.565 |
-9,5% |
|
verhuurbedrijven |
21.000 |
20.133 |
4,3% |
|
totaal |
380.000 |
416.726 |
-8,8% |
|
modelsegment |
voorbeeldmodel |
prognose 2014 |
realisatie 2013 |
% +/- |
A-segment/ kleine auto’s |
Toyota Aygo |
78.500 |
88.312 |
-11,1% |
B-segment/ stadsauto’s |
Renault Clio |
86.000 |
91.885 |
-6,4% |
C-segment/ lagere middenklasse |
Volkswagen Golf |
89.000 |
107.291 |
-17,0% |
D-segment/ hogere middenklasse |
Ford Mondeo, Volvo V60 |
40.000 |
46.142 |
-13,3% |
E-segment/ executive |
Volvo V/XC 70 |
10.500 |
11.236 |
-6,6% |
F-segment/ lagere luxeklasse |
Mercedes-Benz S-klasse |
900 |
633 |
42,2% |
G-segment/ lagere sportklasse |
Volkswagen Eos |
500 |
679 |
-26,4% |
H-segment/ hogere sportklasse |
Audi A5 |
1.850 |
1.154 |
60,3% |
I-segment/ hogere luxeklasse |
Porsche Panamera |
450 |
272 |
65,4% |
J-segment/ medium mpv |
Renault Scenic |
25.000 |
29.772 |
-16,0% |
K-segment/ upper mpv |
Ford S-Max |
1.000 |
1.374 |
-27,2% |
L-segment/ medium suv |
Audi Q3, Mitsubishi Outlander |
37.500 |
29.487 |
27,2% |
M-segment/ upper suv |
BMW X5 |
4.800 |
4.568 |
5,1% |
N-segment/ commercials |
Citroën Berlingo |
3.950 |
4.118 |
-4,1% |
overige segmenten |
|
50 |
113 |
-55,8% |
totaal |
380.000 |
416.726 |
-8,8% |
|
copyright© AUMACON |