Autoverkopen Frankrijk augustus weer in de min

De Franse autodealers hebben een slechte zomer achter de rug. Nadat de verkopen van nieuwe auto’s in juli al ruim vier procent lager waren uitgevallen dan een jaar eerder, is die neerwaartse trend in augustus doorgegaan met een minus van drie procent.

In de eerste jaarhelft kwam de automarkt in Frankrijk nog op een groei uit maar die lijn lijkt sinds kort omgebogen. Over de eerste acht maanden komen de Franse autoverkopen nu nog net 1,6 procent hoger uit op jaarbasis.
Renault deed het de afgelopen maand opnieuw slechter dan het gemiddelde met een daling van ruim tien procent. Vooral Dacia lijkt uit de gratie te raken. Bij concurrent Peugeot Citroen kwamen de verkopen iets meer dan drie procent lager uit. Aan de andere kant deed vooral Ford het opmerkelijk goed want dat merk kon in Frankrijk opeens veertig procent meer auto’s afzetten dan een jaar geleden. Ook Mercedes doet goede zaken met een plus van 33 procent, wat waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat dit merk een jaar geleden nauwelijks werd verkocht wegens een meningsverschil met de Franse overheid. De grootste verliezer op de Franse automarkt was Chevrolet dat vrijwel geen nieuwe auto’s meer verkoopt nadat is aangekondigd dat General Motors het merk van de Europese markt gaat halen.

Autoverkopen Frankrijk augustus weer in de min - Automobielmanagement.nl

Autoverkopen Frankrijk augustus weer in de min

De Franse autodealers hebben een slechte zomer achter de rug. Nadat de verkopen van nieuwe auto’s in juli al ruim vier procent lager waren uitgevallen dan een jaar eerder, is die neerwaartse trend in augustus doorgegaan met een minus van drie procent.

In de eerste jaarhelft kwam de automarkt in Frankrijk nog op een groei uit maar die lijn lijkt sinds kort omgebogen. Over de eerste acht maanden komen de Franse autoverkopen nu nog net 1,6 procent hoger uit op jaarbasis.
Renault deed het de afgelopen maand opnieuw slechter dan het gemiddelde met een daling van ruim tien procent. Vooral Dacia lijkt uit de gratie te raken. Bij concurrent Peugeot Citroen kwamen de verkopen iets meer dan drie procent lager uit. Aan de andere kant deed vooral Ford het opmerkelijk goed want dat merk kon in Frankrijk opeens veertig procent meer auto’s afzetten dan een jaar geleden. Ook Mercedes doet goede zaken met een plus van 33 procent, wat waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat dit merk een jaar geleden nauwelijks werd verkocht wegens een meningsverschil met de Franse overheid. De grootste verliezer op de Franse automarkt was Chevrolet dat vrijwel geen nieuwe auto’s meer verkoopt nadat is aangekondigd dat General Motors het merk van de Europese markt gaat halen.