België telt meer dan 7 miljoen wegvoertuigen

In België rijden voor het eerst meer dan zeven miljoen motorvoertuigen over de wegen. Op 1 augustus telde het Belgische wagenpark precies 7.076.238 gemotoriseerde voertuigen, zo heeft de federale dienst voor economie laten weten.

Daarbij gaat het om 5.555.499 personenauto’s, dat is gemiddeld één per twee inwoners, 752.266 vrachtwagens en 456.512 motoren. Binnen de categorie personenauto’s is ruim 60 procent diesel, hoewel dat door dreigende overheidsmaatregelen de komende tijd wel eens kan gaan veranderen. Het aantal elektrische voertuigen blijft ook in België nog altijd beperkt met 1.792.

Woordvoerder Joost Kaesemans van autofederatie Febiac stelt tegenover de Vlaamse omroep dat het inwonertal van België voortdurend toeneemt terwijl ook de veranderende gezinssamenstelling met meer éénoudergezinnen een rol zou spelen bij de toename van het wagenpark. Daarnaast speelt volgens hem de vergrijzing een rol omdat mensen niet alleen ouder worden maar ook tot op hogere leeftijd auto blijven rijden. Kaesemans gaat verder niet in op het feit dat door al die voertuigen het fileprobleem in België ook steeds ernstiger vormen aanneemt.

België telt meer dan 7 miljoen wegvoertuigen - Automobielmanagement.nl

België telt meer dan 7 miljoen wegvoertuigen

In België rijden voor het eerst meer dan zeven miljoen motorvoertuigen over de wegen. Op 1 augustus telde het Belgische wagenpark precies 7.076.238 gemotoriseerde voertuigen, zo heeft de federale dienst voor economie laten weten.

Daarbij gaat het om 5.555.499 personenauto’s, dat is gemiddeld één per twee inwoners, 752.266 vrachtwagens en 456.512 motoren. Binnen de categorie personenauto’s is ruim 60 procent diesel, hoewel dat door dreigende overheidsmaatregelen de komende tijd wel eens kan gaan veranderen. Het aantal elektrische voertuigen blijft ook in België nog altijd beperkt met 1.792.

Woordvoerder Joost Kaesemans van autofederatie Febiac stelt tegenover de Vlaamse omroep dat het inwonertal van België voortdurend toeneemt terwijl ook de veranderende gezinssamenstelling met meer éénoudergezinnen een rol zou spelen bij de toename van het wagenpark. Daarnaast speelt volgens hem de vergrijzing een rol omdat mensen niet alleen ouder worden maar ook tot op hogere leeftijd auto blijven rijden. Kaesemans gaat verder niet in op het feit dat door al die voertuigen het fileprobleem in België ook steeds ernstiger vormen aanneemt.