Occasionverkoop aan consumenten in augustus +3,3%

De Nederlandse autobedrijven verkochten in augustus gezamenlijk bijna 85 duizend occasions aan eindgebruikers, dat is een toename van 3,3 procent ten opzichte van augustus 2013 toen het om 82 duizend stuks ging. Daarmee stijgt de occasionverkoop van de autobedrijven aan consumenten (B2C) nu twee maanden op rij met ruim drie procent.

Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon. Zowel in de markt van de particulieren onderling (C2C) als in het professionele kanaal (B2B) waren er echter – net als vorige maand – dalingen te noteren. Zo werden er vorige maand door particulieren onderling 53 duizend occasions verkocht en gekocht, in augustus vorig jaar waren dat nog bijna 56 duizend stuks, een daling van 5,1 procent. De terugloop in de onderlinge professionele handel (B2B) was nóg  groter; vorige maand wisselden 53 duizend stuks van eigenaar tegenover bijna 58 duizend stuks in augustus 2013, een afname van 8,2 procent. In zowel het C2C- als B2B-segment is er sinds januari geen enkele maand meer geweest waarin een vooruitgang geboekt is. Meer cijfers

Opgeteld over de voorbije acht maanden van dit jaar staat het B2C-segment – als enige van de drie onderscheiden marktsegmenten – dus op een plusje. Samen noteerden de autobedrijven tot en met augustus totaal ruim 696 duizend occasions, tegenover bijna 690 duizend stuks in de eerste acht maanden van 2013 – een toename van 0,9 procent. Het C2C-segment viel in diezelfde periode terug naar een krappe 456 duizend stuks tegenover 476 duizend stuks in dezelfde periode van 2013, een verlies van 4,3 procent. De B2B-handel viel terug van 510 duizend stuks vorig jaar naar 481 duizend stuks nu, een min van 5,7 procent.

Occasionprijzen ietsje gezakt

De prijsindex van Autodata stond begin september 0,38 procent lager dan in augustus. De prijsindex staat nu op 96,8 – nog steeds een van de hoogste standen van de afgelopen jaren. Naar bouwjaarcategorie bezien staat de index het hoogst bij de vier tot acht jaar oude auto’s (97,8). Jonge auto’s (tot vier jaar) noteren een index van 93,1, oudere auto’s (acht tot twaalf jaar) hebben de afgelopen jaren relatief gezien het meest aan waarde verloren; hun index staat op 90,7.

Zie ook: Prognose nieuwverkoop auto’s 2014 naar dieptepunt bijgesteld  

Occasionverkoop aan consumenten in augustus +3,3% - Automobielmanagement.nl

Occasionverkoop aan consumenten in augustus +3,3%

De Nederlandse autobedrijven verkochten in augustus gezamenlijk bijna 85 duizend occasions aan eindgebruikers, dat is een toename van 3,3 procent ten opzichte van augustus 2013 toen het om 82 duizend stuks ging. Daarmee stijgt de occasionverkoop van de autobedrijven aan consumenten (B2C) nu twee maanden op rij met ruim drie procent.

Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon. Zowel in de markt van de particulieren onderling (C2C) als in het professionele kanaal (B2B) waren er echter – net als vorige maand – dalingen te noteren. Zo werden er vorige maand door particulieren onderling 53 duizend occasions verkocht en gekocht, in augustus vorig jaar waren dat nog bijna 56 duizend stuks, een daling van 5,1 procent. De terugloop in de onderlinge professionele handel (B2B) was nóg  groter; vorige maand wisselden 53 duizend stuks van eigenaar tegenover bijna 58 duizend stuks in augustus 2013, een afname van 8,2 procent. In zowel het C2C- als B2B-segment is er sinds januari geen enkele maand meer geweest waarin een vooruitgang geboekt is. Meer cijfers

Opgeteld over de voorbije acht maanden van dit jaar staat het B2C-segment – als enige van de drie onderscheiden marktsegmenten – dus op een plusje. Samen noteerden de autobedrijven tot en met augustus totaal ruim 696 duizend occasions, tegenover bijna 690 duizend stuks in de eerste acht maanden van 2013 – een toename van 0,9 procent. Het C2C-segment viel in diezelfde periode terug naar een krappe 456 duizend stuks tegenover 476 duizend stuks in dezelfde periode van 2013, een verlies van 4,3 procent. De B2B-handel viel terug van 510 duizend stuks vorig jaar naar 481 duizend stuks nu, een min van 5,7 procent.

Occasionprijzen ietsje gezakt

De prijsindex van Autodata stond begin september 0,38 procent lager dan in augustus. De prijsindex staat nu op 96,8 – nog steeds een van de hoogste standen van de afgelopen jaren. Naar bouwjaarcategorie bezien staat de index het hoogst bij de vier tot acht jaar oude auto’s (97,8). Jonge auto’s (tot vier jaar) noteren een index van 93,1, oudere auto’s (acht tot twaalf jaar) hebben de afgelopen jaren relatief gezien het meest aan waarde verloren; hun index staat op 90,7.

Zie ook: Prognose nieuwverkoop auto’s 2014 naar dieptepunt bijgesteld