Autotelex: steeds meer import stekkerhybrides

Er worden steeds meer heel jonge gebruikte stekkerhybrides geïmporteerd, concludeert Autotelex op basis van de importcijfers tot en met augustus 2014.

Reden voor de toename is het feit dat de bijtellingsvoordelen van kracht blijven voor dergelijke auto’s als ze ouder zijn dan bouwjaar 2014. De import van deze categorie auto’s laat de laatste maanden een duidelijke piek zien.

Omdat dit jaar de bijtelling voor schone auto’s is verhoogd, is in veel gevallen de nieuwverkoop van deze modellen sterk gedaald. Voor de meeste plug-in hybrides is de bijtelling verhoogd van 0 naar 7 procent en voor een aantal schone diesels van 14 naar 20 procent. De wetgeving bepaalt echter dat de bijtelling gekoppeld is aan het bouwjaar. Wie dus een dergelijke auto van 2012 of 2013 aanschaft, valt nog altijd onder het lage bijtellingstarief. Hierdoor is de vraag naar jonge stekkerhybrides en schone diesels zo hoog, dat in een aantal gevallen dergelijke auto’s gebruikt duurder zijn dan nieuw.

Van de Volvo V60 Plug-in bijvoorbeeld zijn dit jaar tot en met augustus al 166 exemplaren geïmporteerd met 0 procent bijtelling. Bij de Mitsubishi Outlander PHEV betreft het slechts vijf exemplaren met bouwjaar 2013 – "maar dat is logisch", zegt restwaarde-expert Joost Klaren van Autotelex. "In 2013 is vrijwel de totale productie van die auto naar Nederland gegaan. Dit zorgt er vervolgens wel voor dat een Outlander PHEV uit 2013 duurder is dan een nieuwe."

Ook in de categorie schone diesels is er een dergelijke importpiek. Voor de Renault Mégane en de Ford Focus is in 2014 de bijtelling verhoogd van 14 naar 20 procent. "Je ziet dat er dit jaar 687 exemplaren van de Renault Mégane diesel uit de bouwjaren 2012 en 2013 zijn ingevoerd", zegt Joost Klaren. Minder hoog, maar toch hoger dan normaal, is de import van de Ford Focus diesel uit de genoemde bouwjaren: 163 stuks.

Ten slotte valt ook de Volkswagen Golf diesel met 81 kW op, hoewel deze ook in 2014 nog in de 14% bijtelling valt. Van deze versie met bouwjaar 2013 en 2014 zijn al 241 stuks geïmporteerd. Alles op basis van importcijfers tot en met augustus 2014.

Reacties

Als ik goed geinformeerd ben heb je op een gebruikte geen investeringsaftrek. Dus het voordeel van de bijtelling valt dan weer weg tegen de MIA

Geplaatst door: johan op
Autotelex: steeds meer import stekkerhybrides - Automobielmanagement.nl

Autotelex: steeds meer import stekkerhybrides

Er worden steeds meer heel jonge gebruikte stekkerhybrides geïmporteerd, concludeert Autotelex op basis van de importcijfers tot en met augustus 2014.

Reden voor de toename is het feit dat de bijtellingsvoordelen van kracht blijven voor dergelijke auto’s als ze ouder zijn dan bouwjaar 2014. De import van deze categorie auto’s laat de laatste maanden een duidelijke piek zien.

Omdat dit jaar de bijtelling voor schone auto’s is verhoogd, is in veel gevallen de nieuwverkoop van deze modellen sterk gedaald. Voor de meeste plug-in hybrides is de bijtelling verhoogd van 0 naar 7 procent en voor een aantal schone diesels van 14 naar 20 procent. De wetgeving bepaalt echter dat de bijtelling gekoppeld is aan het bouwjaar. Wie dus een dergelijke auto van 2012 of 2013 aanschaft, valt nog altijd onder het lage bijtellingstarief. Hierdoor is de vraag naar jonge stekkerhybrides en schone diesels zo hoog, dat in een aantal gevallen dergelijke auto’s gebruikt duurder zijn dan nieuw.

Van de Volvo V60 Plug-in bijvoorbeeld zijn dit jaar tot en met augustus al 166 exemplaren geïmporteerd met 0 procent bijtelling. Bij de Mitsubishi Outlander PHEV betreft het slechts vijf exemplaren met bouwjaar 2013 – "maar dat is logisch", zegt restwaarde-expert Joost Klaren van Autotelex. "In 2013 is vrijwel de totale productie van die auto naar Nederland gegaan. Dit zorgt er vervolgens wel voor dat een Outlander PHEV uit 2013 duurder is dan een nieuwe."

Ook in de categorie schone diesels is er een dergelijke importpiek. Voor de Renault Mégane en de Ford Focus is in 2014 de bijtelling verhoogd van 14 naar 20 procent. "Je ziet dat er dit jaar 687 exemplaren van de Renault Mégane diesel uit de bouwjaren 2012 en 2013 zijn ingevoerd", zegt Joost Klaren. Minder hoog, maar toch hoger dan normaal, is de import van de Ford Focus diesel uit de genoemde bouwjaren: 163 stuks.

Ten slotte valt ook de Volkswagen Golf diesel met 81 kW op, hoewel deze ook in 2014 nog in de 14% bijtelling valt. Van deze versie met bouwjaar 2013 en 2014 zijn al 241 stuks geïmporteerd. Alles op basis van importcijfers tot en met augustus 2014.

Reacties

Als ik goed geinformeerd ben heb je op een gebruikte geen investeringsaftrek. Dus het voordeel van de bijtelling valt dan weer weg tegen de MIA

Geplaatst door: johan op