Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door bureau Aumacon in Leiden. Maar zowel in de particulierenmarkt (C2C) als in het professionele kanaal (B2B) waren er dalingen te noteren. Zo werden er vorige maand door particulieren ruim 58 duizend occasions onderling verkocht, in oktober vorig jaar waren dat er nog een paar honderd –  de daling is 0,5 procent. De terugloop in de onderlinge professionele handel (B2B) was aanmerkelijk groter; vorige maand wisselden nagenoeg 65 duizend occasions van handelseigenaar tegenover 68 duizend stuks in oktober 2013, een afname van 4,5 procent. In zowel het C2C- als B2B-segment is sinds januari alleen in september een licht plusje geboekt. Zie voor meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/
Opgeteld over het tien maanden van dit jaar staat het B2C-segment – als enige van de drie onderscheiden marktsegmenten – op een plusje. Samen noteerden de autobedrijven tot en met oktober totaal 867 duizend occasions, tegenover ruim 850 duizend stuks in de eerste tien maanden van 2013 – een toename van 1,9 procent. Het C2C-segment viel in diezelfde periode terug naar ruim 570 duizend stuks tegenover 590 duizend stuks tot en met oktober 2013, een verlies van 3,4 procent. De B2B-handel viel terug naar 606 duizend stuks tegenover 638 duizend stuks vorig jaar, minus 5,0 procent.

Occasionprijzen op hoogtepunt

De prijsindex van Autodata stond begin op 1 november 0,55 procent hoger dan in oktober. De prijsindex staat nu op 97,5 – de hoogste stand van de afgelopen jaren. Naar bouwjaarcategorie bezien staat de index het hoogst bij de 4 tot 8 jaar oude auto’s (99,3). Jonge auto’s (tot vier jaar) noteren een index van 93,3, oudere auto’s (8 tot 12 jaar) hebben de afgelopen jaren relatief gezien het meest aan waarde verloren; hun index staat op 91,6.